Het verhaal van… HTC3
In de opleiding Hockeytrainer/-coach 3 (HTC3) groeien deelnemers in hun rol als zelfstandige en doelgerichte trainer-coach. Bart Kunnen (Geldrop MO16-1) en Yarno Berwers (Zwart-Wit JO14-1 en JO12-1) volgden de opleiding en blikten samen met leercoach Bart Neutkens terug op hun leerreis. Want hoe ziet dat er nou uit in de praktijk, zo’n rol als zelfstandige en reflectieve trainer-coach?
Doel van de opleiding
Bart Neutkens:
Het doel van de HTC3 cursus is om trainers te ontwikkelen tot zelfstandige en doelgerichte coaches die in staat zijn om trainingen en wedstrijden te coachen op basis van vooraf gestelde doelen. Dit omvat coaching, spelersontwikkeling, motivatie en communicatie om een positieve teamcultuur te creëren. Is dat doel een beetje behaald? Hebben we daar op de cursus afgelopen seizoen aan gewerkt?
Bart Kunnen:
Van mijn perspectief wel. Ik moet zeggen dat ik een aantal keren wel bij een opdracht of thema het idee had dat ik mezelf moest verantwoorden in plaats van dingen echt te leren. Maar bij andere gedeeltes heb ik echt dingen opgepakt die ik heel interessant vond en die ik nu wel echt gebruik in mijn trainingen.
Yarno Berwers:
Dat is zeker wel gelukt. Je bent grotendeels wel met een aantal van de besproken onderwerpen bezig, maar je bent er toch een stuk bewuster mee bezig wanneer je gaat verdiepen. Dit creëert nieuwe inzichten en een frisse visie. We hebben allemaal wel progressie gemaakt.
Bart Kunnen:
Ja, inderdaad. Vooral ook het stukje ogen openen. Ik had vooraf het idee dat de HTC3 cursus erg over het trainen en hockey ging, met name tactisch. Maar er kwamen veel meer dingen bij kijken waar je onbewust mee bezig bent. Nu er echt een keer het licht op geworpen is, helpt dat om bewust bezig te zijn en je te verbeteren als trainer.
De workshops
Bart Neutkens:
Hoe vonden jullie de workshops wat betreft inhoud ten aanzien van het doel van de cursus?
Yarno:
Ik vond de inhoud van de workshops over het algemeen erg goed, vooral de methodiek en didactiek. Het stukje tactiek had voor mij persoonlijk nog iets meer mogen terugkomen. Maar we hebben wel een extra momentje ingepland, wat ik als zeer prettig ervaarde. Elkaar feedback geven was ook prettig.
Bart Kunnen:
Ja, ik vond iedere keer als we een blok theorie behandelden, online was en vrij theoretisch, dat de online discussies moeilijk op gang kwamen. Praktische voorbeelden tijdens stage momenten inspireerden mij wel.
Feedbackmomenten
Bart Neutkens:
Hoe was het om feedback te krijgen op je eigen trainersgedrag?
Bart Kunnen:
Ja, Sietske Geerards doet dat bij mij heel consequent. Ze geeft feedback in de vorm van vragen. Dat was in het begin confronterend, maar uiteindelijk heel nuttig. Het helpt om beter na te denken over je eigen handelen.
Yarno:
Feedback van medecursisten, vooral tijdens intervisiesessies, was erg waardevol. Het stimuleerde zelfregulatie en leverde nieuwe inzichten op.
Tips voor de leercoach?
Bart Neutkens:
Hebben jullie een tip aan mij als leercoach?
Yarno:
Het zou fijn zijn om meer met verschillende cursisten samen te werken in plaats van steeds met dezelfde groep.
Bart Kunnen:
Gebruik jezelf vaker als voorbeeld en laat zien hoe jij dingen aanpakt.
Waarom de HTC3?
Bart Neutkens:
Waarom zouden nieuwe mensen de HTC3 cursus moeten volgen?
Bart Kunnen:
De cursus leidt je breder op dan alleen het hockey, trainen en coachen. Het helpt je om een volledige trainer te worden die rekening houdt met alle aspecten van het vak.
Yarno:
De cursus biedt veel meer dan je verwacht, met een breed scala aan onderwerpen en de mogelijkheid om je netwerk uit te breiden.