Geld verdienen met slim inkopen en leasen van kleding

Froos Vullings: ‘Centrale inkoop is 3x win-win: club blij, sportzaak blij, leden blij.’

Inleiding

Net zoals veel hockeyverenigingen stond de Sallandse M.H.C. voor de uitdaging om nog slimmer om te gaan met de uitgaven en het binnenhalen van derde geldstromen. Als relatief kleine club (220 leden) kwamen ze tot een innovatieve aanpak die voor alle betrokkenen winst betekent. Voor de club, de partner en voor de leden.

Resultaten

  • Via de leaseconstructie en de slimme, centrale inkoop kan S.M.H.C. per 100 leden jaarlijks tussen de 3000 en 4000 euro bruto genereren. De enige kosten zijn arbeid voor beheer en onvoorziene kosten zoals verdwijnen van kleding of overschotten die je niet kunt verhuren en dergelijke.

Aanpak

Uitgangspunten samenwerking
De vereniging sloot een overeenkomst met een sportzaak uit Zwolle voor de centrale inkoop van haar clubkleding, op basis van de volgende uitgangspunten:

Uitgangspunten en voordelen voor S.M.H.C

  • S.M.H.C. biedt haar leden twee categorieën kleding aan:
  1. alle leden leasen verplicht het wedstrijdtenue (lichtblauwe polo en een donkerblauwe korte broek/rok) bij de club (club blijft eigenaar).
  2. leden kunnen een trainingtenue (rood jack, lichtblauw vest en donkerblauwe trainingsbroek) via de club aanschaffen (lid wordt eigenaar).
  • De club krijgt van de retailer 30% korting bij aanschaf wedstrijdtenue en trainingstenue (inkoop op basis van elftal en/of aantal, korting bij nalevering 25%).
  • S.M.H.C. krijgt bovenop de 30% jaarlijks 1000 euro extra korting van de retailer vanwege de afnamegarantie.
  • Omdat de kleding eigendom van S.M.H.C. blijft kan de club een goede/grote shirtsponsor voor langere tijd aan zich binden.
  • S.M.H.C. verzorgt de frontoffice activiteiten en het beheer: passen, inkoop, voorraad en distributie.

Uitgangspunten en voordelen voor de retailer

  • De retailer is gegarandeerd drie jaar vaste (kleding)leverancier van de club. 
  • De winkel organiseert twee koopavonden per jaar voor de leden van S.M.H.C. Zij krijgen 20% korting op alle hockeygelieerde producten (hockeyschoenen, sticks, etc) en 10% korting op alle andere artikelen.
  • De retailer krijgt reclame-uitingen op de mouw van de wedstrijdshirts, op de website en reclameborden langs het veld.
  • De retailer verzorgt de backoffice activiteiten: verkoop en handling via de online webshop van de sportzaak.

Uitgangspunten en voordelen voor de leden van S.M.H.C.

  • Geen hoge investering in kleding maar gespreide betaling in lage bedragen.
  • Je beschikt altijd over correcte, kwalitatieve, goed passende kleding.
  • Erg handig voor de jeugd: de kleding groeit als het ware met je mee, je hoeft dus niet ieder jaar nieuwe kleding aan te schaffen.
  • De leden profiteren van de korting tijdens twee koopavonden in de winkel van de retailer in Zwolle.
  • Eenvoudig bestellen via de club. 
  • Leden profiteren van het extra geld dat naar de clubkas stroomt aangezien dit te allen tijde aan hen ten goede komt.

Voorwaarden bij lease wedstrijdkleding

S.M.H.C. gaat ervan uit dat de kleding 3 jaar meegaat. De leden betalen daarom jaarlijks 1/3 van de nieuwwaarde (dus zonder de korting die de club bedongen heeft) van het tenue aan de club. Gaat de kleding langer mee dan 3 jaar, dan is dat een extra voordeel voor de club. Bij schade aan de kleding of verlies betalen de leden 50% van de nieuwwaarde van het kledingstuk.

Voordelen leden bij aanschaf trainingstenue via de club
Bij de selectie van de pakken is veel aandacht besteed aan de kwaliteit; ze gaan jaren mee. Daarnaast kun je de kleding eenvoudig via de site bestellen, je hoeft er niet voor naar de winkel. Bijkomend voordeel is dat als veel teams dezelfde trainingspakken hebben, je bij overgang naar een nieuw team geen nieuw trainingspak hoeft te kopen.

Bekijk alle best practices

Downloads


Deel deze pagina