Gevarieerde wervingstraining jongens op HDS groot succes

Michiel van Butselaar: ‘Het schitterende weer hielp natuurlijk mee, maar 30 aanmeldingen is natuurlijk fantastisch!’

Inleiding

Ook de Haagsche Hockey- en Cricketclub ‘Houdt Dapper Stand’ (HDS) uit Den Haag kampt ermee: een jongenstekort. Om extra jongens te werven organiseerde de club dit jaar daarom voor het tweede jaar op rij een speciale kennismakingstraining. Bij de wervingsactie richt de club zich op jongens in de leeftijd van vijf tot dertien jaar. De training was een enorm succes: van de 52 deelnemers hebben zich inmiddels 30 jongens voor een lidmaatschap aangemeld.

Resultaten

  • Een zeer geslaagde middag.
  • Veel ruchtbaarheid via regionale media.
  • 30 nieuwe jongens lid.
  • Positieve impuls voor hockeyimago jongens

Aanpak

Hockey is stoer
Op het hoofdveld van HDS stonden zes toptrainers, waaronder een aantal spelers van Heren 1, anderhalf uur voor de jongens klaar. Door jonge, fitte Heren 1-spelers in te schakelen, maakt de club een statement dat hockey een stoere sport is, juist voor jongens. In groepjes van gelijke leeftijd doorliepen de jongens een uitdagend circuit met ingrediënten als behendigheid, basistechnieken en spel. Van knotshockey tot ballenkanon: ook aan gevarieerd materiaal was gedacht.

Contactgegevens om na te bellen
Bij aanmelding moesten de jongens hun contactgegevens opgeven waardoor ze naderhand nog benaderd konden worden. Uiteindelijk zijn vooral jongens in de C-leeftijd nog na gebeld omdat in die leeftijdscategorie jongens het hardst nodig zijn. Want wat wel duidelijk is, is dat met name jonge jongentjes zich aanmelden (13 x 5 jaar, 6 x 6 jaar, 3 x 8 jaar, 2 x 9 jaar, 1 x 10 jaar, 2 x 11 jaar, 2 x 12 jaar, 1 x 13 jaar).

Regionale media haken in
Aan de actie is ruchtbaarheid gegeven door middel van posters en flyers. Die werden verspreid bij basisscholen, via gymleraren van middelbare scholen, bibliotheken, supermarkten, orthodontisten, huisartsen en onder vriendjes van jongens E-, D- en C- teams. Radio West zond nog voor het evenement een kort interview uit en maakte op de dag zelf een filmpje. Ook de website van HDS besteedde ruim tevoren aandacht aan de actie. Met als resultaat dat zelfs een hockey-minded opa in Zwolle (!) zijn kleinzoon in Den Haag vroeg of hij niet eens een kijkje moest gaan nemen bij HDS.

Een stick cadeau bij directe aanmelding
Deelnemers die direct na de training lid werden kregen hun eerste stick cadeau van de club. Dat waren er uiteindelijk 11. Later hebben zich nog 19 spelers aangemeld. En de stelling dat hockey een stoere sport is? Die werd voor de camera van TV West meteen bevestigd door de allereerste tip-ins van de jongste deelnemers.

Bekijk alle best practices

Downloads


Deel deze pagina