HV Meerssen betrekt plaatselijke groenteboer bij pilot Gezonde Sportkantine

Robert Smeets: ‘Een gezond assortiment voor sportende kinderen is heel logisch’.

Inleiding

HV Meerssen is een van de 13 verenigingen die met de KNHB een pilot draaien in het kader van de Gezonde Sportkantine. Met een gezonder assortiment in het clubhuis wil de vereniging zijn leden en bezoekers stimuleren minder zout, zoet en vet te eten en drinken. Maar hoe pak je dat aan als je geen koeling hebt om fruit en andere dagverse producten te bewaren? Terwijl het clubhuis bovendien doordeweeks en om de week op de zondag gesloten is. De oplossing werd gevonden in een samenwerking met de plaatselijke groenteboer.

Resultaten

  • Terugdringen zout, zoet en vet in assortiment zorgt dat leden gezonder eten en drinken
  • Enkel positieve reacties leden en bezoekers
  • Al na 4 weken steeds grotere afname fruit en sinaasappelsap
  • Gezonde sportkantine is een factor die meespeelt bij keuze van ouders voor een sportclub voor hun kinderen
  • Sponsoren positief verrast: voelen zich aangesproken en betrokken

Aanpak

Oude situatie: het gebruikelijke diepvriesassortiment
HV Meerssen is een club met ongeveer 460 leden. Het clubhuis is alleen in het weekend open: iedere zaterdag maar slechts de helft van de zondagen omdat de 4 seniorenteams tegelijk uit en thuis spelen. In de keuken staat een diepvries met het gebruikelijke assortiment diepvriesproducten: tosti’s, bitterballen, kroketten en frikadellen. Zelfs de broodjes worden in de diepvries bewaard. De enige koeling (achter de bar) wordt in beslag genomen door frisdrank.

Samenwerking met lokale groente- en fruitwinkel
Om toch gezonde, verse producten in het clubhuis aan te kunnen bieden, werkt de club samen met een lokale fruit- en groentewinkel. De volgende afspraken zijn gemaakt:

  • samen met de groenteboer wordt aan de hand van het speelschema bepaald hoeveel fruit er op zaterdag nodig is
  • het aanbod wordt in onderling overleg samengesteld (clementines bleken niet te lopen, appels, peren en vooral bananen wel)
  • op zaterdagmorgen levert de groenteboer de mand met fruit en flesjes vers geperst sinaasappelsap bij de club af
  • de groenteboer verzorgt de presentatie van het fruit en het bord met prijzen (in de stijl van de winkel) waarop ook de naam van zijn winkel mag voorkomen
  • vrijwilligers van de club nemen de verkoop voor hun rekening
  • onbeschadigd fruit dat aan het eind van de zaterdag overblijft, gaat terug naar de winkel en wordt niet gefactureerd (geldt niet voor flesjes jus)
  • fruit wordt verkocht voor 50 cent per stuk, de flesjes verse jus d’orange (250 ml) voor 2 euro.

Op zoek naar een optimum
De doelstelling is een optimum te bereiken in de soorten fruit die je aanbiedt en de hoeveelheid, waardoor het retourneren van fruit niet meer nodig is. Volledig uitverkocht is misschien niet haalbaar, maar met een beetje overgebleven fruit kun je aan het eind van de dag de hardwerkende vrijwilligers van de club bedanken. Al na vier weken had de club een goed zicht op de hoeveelheid fruit die nodig was.

Succesfactoren

  • Evalueer regelmatig om vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen.
  • Zorg dat de groenteman zich ook verantwoordelijk voelt voor het slagen van het project, bijvoorbeeld door hem de presentatie van het fruit op de club te laten verzorgen en daarbij reclame te laten maken voor zijn winkel.
  • Laat alle betrokkenen delen in de winst: creëer een win-win situatie.

Op zondag tot het bier gaat stromen
Fruit op de zondag loopt vooralsnog niet zo goed. Voor de eerste wedstrijd gaat het nog wel, maar vanaf het moment dat de tap open gaat is er vrijwel geen vraag meer naar. Vooral het gangbare assortiment is dan in trek. Gekeken wordt of dit op de een of andere manier veranderd kan worden.

Snack a Jacks niet aan te slepen
Als minder vet en zoet alternatief voor snacks als Mars en chips, biedt de club o.a. zakjes Snack a Jacks aan. Vanwege de sterk groeiende vraag hiernaar en omdat rechtstreekse inkoop niet mogelijk was, is er een afspraak gemaakt met de plaatselijke supermarkt. Deze koopt nu op bestelling in, hoewel hij ze zelf niet in het assortiment heeft. Ook hier bleek het verhaal van de gezonde kantine voor sportende kinderen en de duidelijke win-win insteek, voldoende om de ondernemer enthousiast te maken.

Goede uitstraling Gezonde Sportkantine
Het realiseren van een gezonde sportkantine heeft ook de sponsoren positief verrast. Hoewel nog niet direct meetbaar, lijkt het voor hen een extra stimulans te zijn om zich aan de club te verbinden. Ook voor ouders van potentiële jeugdleden, lijkt de gezonde sportkantine een factor die bij de keuze voor een sportclub voor hun kinderen meespeelt.

Bekijk alle best practices


Deel deze pagina