Nationaal Hockeycongres 2019: een terugblik

Zaterdag 26 januari 2019
Hoofdkantoor Rabobank, Utrecht

‘Vereniging van de toekomst’

Op zaterdag 26 januari vond hét jaarlijkse congres voor verenigingsbestuurders weer plaats. Hoe ziet de vereniging van de toekomst eruit? En hoe kun je je daarop voorbereiden? Tijdens het 21ste Nationaal Hockeycongres wierpen we gezamenlijk een blik op de nabije en verdere toekomst. Met een uitgebreid plenair programma vol inspiratie, een interactieve lunchsessie én een festival met verdiepingssessies en best practices van verenigingen.

Terugblik Nationaal Hockeycongres 2019

Was jij er ook bij op 26 januari? Dan is er ongetwijfeld een hoop informatie op je afgekomen. De inhoudelijke terugkoppelingen én de presentaties van de verdiepingssessies hebben we daarom verzameld en op deze pagina gepubliceerd. Ook vind je hier een terugkoppeling van de interactieve lunchsessies. Zo kun je alles nog eens rustig terug lezen.

Foto's plenaire sessies

Net als voorgaande jaren, hadden we ook dit jaar weer topsprekers op het podium staan. Het plenaire programma zag er als volgt uit:

Kon je er niet bij zijn? Bekijk dan onderstaande foto’s om een indruk te krijgen van het plenaire ochtenddeel. Meer zien? Hier vind je alle foto’s van het Nationaal Hockeycongres 2019.

 

Terugkoppeling interactieve lunchsessies

In het plenaire programma van het Nationaal Hockeycongres 2019 gingen Hans Smith en Roland Kleve, experts op het gebied van klantbeleving, in op klant(gast)beleving vanuit een Disney-perspectief. Daarbij maakten ze samen met dagvoorzitter Tom van ‘t Hek en KNHB-directeur Erik Gerritsen een doorvertaling naar verenigingen: welke doelgroepen heb je als vereniging en wat kun je doen om deze optimaal te bedienen? Ofwel: wat ziet de doelgroep als vanzelfsprekend (wat verwacht men?) en hoe kun je de verwachtingen van de verschillende doelgroepen overtreffen? Daarbij staat centraal dat ‘jij zelf’ het verschil kunt/moet maken. In ruim 45 minuten werd de zaal meegenomen in deze denkwijze.

Vervolgens gingen de deelnemers er in de interactieve lunchsessie zelf mee aan de slag. Iedere deelnemers kreeg een doelgroep toegewezen om daarvan de vanzelfsprekendheden in kaart te brengen, maar bovenal te sparren over het overtreffen van de verwachtingen van die specifieke doelgroep. In totaal waren er 7 (doel)groepen:

  1. Fans
  2. Ouders
  3. Vrijwilligers
  4. Gasten
  5. Bestuurders & Commissieleden
  6. Trainers / Coaches / Teammanagers
  7. Spelers

De deelnemers gingen tijdens de interactieve lunchsessie zeer actief met de opdracht aan de slag. Hierdoor hebben we een hoop input mogen ontvangen, die we in onderstaande presentatie graag met je delen:

Terugkoppeling verdiepingssessies

Tijdens het Nationaal Hockeycongres 2019 konden deelnemers hun keuze maken uit 11 verschillende verdiepingssessies. Hieronder vind je van alle verdiepingssessies een terugkoppeling en de presentatie. Zo kun je alle informatie nog eens rustig nalezen, én van verdiepingssessies die je niet bij kon wonen lezen wat je gemist hebt.

Ook voor jouw vereniging wordt data steeds belangrijker! De KNHB helpt je om jouw vereniging te vergelijken met andere verenigingen (Benchmark Dashboard), inzicht te krijgen in de behoeften van je leden (ledenenquête) en in je groeipotentieel. Maxime van Egdom vertelde in deze verdiepingssessie meer hierover.

Hockeyverenigingen vervullen een belangrijke rol binnen de samenleving. Maar hoe zit dat in de toekomst? Ton en Leonie lieten deelnemers aan deze sessie stilstaan bij het bestaansrecht en de toegevoegde waarde van hun vereniging.

EY VODW is het grootste adviesbureau van Nederland op het gebied van klantgerichte innovatie, en al ruim 20 jaar betrokken bij hockey. Maton en Filip namen de deelnemers aan deze verdiepingssessie mee in de belangrijkste consumententrends die mogelijk impact hebben op de hockeyvereniging van de toekomst.

Het vinden van goede en voldoende vrijwilligers is altijd een uitdaging (geweest). Gelukkig lukt het met kunst- en vliegwerk meestal wel. Maar wat kun je als hockeyvereniging NU doen om het werven van vrijwilligers over vijf jaar makkelijker te maken? Hoogleraar vrijwilligerswerk Lucas Meijs deelde zijn inzichten met de deelnemers van deze sessie.

Wat kun je doen om meer jongens naar de vereniging te trekken? Dé expert op het gebied van sportaanbod voor jongens – Boukje Smeets – was tijdens het congres aanwezig om een verdiepingssessie over dit onderwerp te geven. De deelnemers kregen tips, trics en inspiratie.

De KNHB heeft in 2018 onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van 12 tot 18 jarigen. Waarom hockeyen ze? Wat willen ze? Waarom stoppen ze? Yvette gaf deelnemers aan deze drukbezochte sessie nieuwe inzichten in deze doelgroep.

Flexibel hockeyaanbod is een veelgehoorde wens onder senioren. De KNHB komt daarom met flexhockey: al het niet-reguliere hockeyaanbod op één platform, voor iedereen bereikbaar. Tijdens deze verdiepingssessie vertelde Frank van Barneveld hier meer over.

Hoe kun je ouderen vanuit een ‘open club gedachte’ op een verantwoorde manier laten bewegen op de vereniging? Met een doelgroep die alsmaar groeiende is en steeds langer fit en gezond blijft, biedt dit mooie kansen voor hockeyverenigingen. Namens het Nationaal Ouderenfonds praatte René Wormhoudt de aanwezige deelnemers bij over de mogelijkheden.

Vanuit zijn ervaring als ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut ging Steven tijdens deze verdiepingssessie met deelnemers het debat aan over thema’s uit de Visie op de ontwikkeling van hockeyers.

Matthijs nam tijdens deze verdiepingssessie de deelnemers mee in de ontwikkelingen op het gebied van kunstgrasvelden (water, semi en zand).

Deelnemers aan deze sessie werden door Frans meegenomen in de diverse opties voor een duurzame veldverlichting.

Deel deze pagina