Statiegeldflesjes als bron van inkomsten voor verenigingen

Statiegeldflesjes als bron van inkomsten voor verenigingen

Vanaf 1 juli 2021 wordt statiegeld op kleine petflessen ingevoerd. Omdat veel sportlocaties ook water en frisdranken in plastic flessen verkopen, heeft dit impact voor alle verenigingen. Goed om te weten is dat sportlocaties niet verplicht zijn om flessen in te nemen en statiegeld uit te betalen; sportlocaties vallen onder de vrijwillige innamepunten. Wanneer een sportvereniging flesjes gaat innemen, kun je de opbrengst van het statiegeld ten gunste van de eigen vereniging laten komen. Ook kan de vereniging de opbrengst aan een erkend goed doel doneren. Deze gescheiden inzameling levert bovendien een vermindering op van kosten en volume van het restafval.

Algemeen
Vanaf 1 juli 2021 verandert het statiegeldsysteem op petflessen van frisdranken en waters. De veranderingen op hoofdlijnen zijn:

  • Er komt € 0,15 statiegeld op kleine petflessen van frisdranken of waters (niet sap, zuivel of siroop).
  • Grote flessen blijven onderdeel van het systeem met € 0,25 statiegeld.
  • Flessen krijgen een nieuwe EAN-code & statiegeldfles-logo op het etiket.

Donatiebak en communicatiemateriaal
Voor sportverenigingen met minstens 200 leden stelt Statiegeld Nederland kosteloos een donatiebak en communicatiemateriaal ter beschikking. Afhankelijk van de grootte van de vereniging zijn er één (van 200-1.000 leden) of twee (vanaf 1.000 leden) mini containers beschikbaar en een communicatiepakket dat bestaat uit drukwerk en digitaal materiaal. Een deel van het communicatiepakket kan tailormade gemaakt worden. Hiermee kun je als vereniging duidelijk aan je leden communiceren waarvoor je het geld in gaat zetten wat je verdient met het inzamelen van de statiegeldflesjes. Dus bijvoorbeeld ‘vereniging X spaart voor een watertappunt’. Wanneer je als vereniging al innamebakken voor gescheiden afvalverwerking hebt, kun je deze hier natuurlijk ook voor inzetten.

Hoe maak je een inzamelpunt voor statiegeldflesjes op je vereniging ?

  1. Registreer je online als innamepunt bij Statiegeld Nederland via https://statiegeldnederland.nl/registratie-innamepunten/.
  2. Na je registratie ontvang je binnen drie weken een bevestigingsmail met een unieke code en een link naar de bestelsite waar je de donatiebak en het communicatiemateriaal kunt bestellen.
  3. Na de ontvangt van de unieke code kun je het materiaal bestellen. Deze materialen worden medio augustus op de locatie geleverd. De mini container wordt op een vooraf aangekondigde dag door een koerier afgeleverd en de communicatiematerialen worden via de post naar de vereniging verstuurd. Bij de start van het seizoen kun je op de vereniging groots aandacht besteden aan de inzamelingsactie.

Retourlogistiek
De flesjes die jouw locatie inzamelt, verzamel je in speciale bags die via de grossier verkrijgbaar zijn. Deze bags sluit je met een sluitstrip met label. Op het label staat een barcode die correspondeert met de locatie. Zodoende weet Statiegeld Nederland van wie de flessen afkomstig zijn en met wie er afgerekend kan worden. Wanneer jouw grossier producten komt afleveren op locatie, neemt hij de zak met lege flessen mee retour. Maandelijks ontvangt de vereniging een overzicht van het aantal te verrekenen flessen.

Voorwerk
We adviseren verenigingen om alvast met de grossier te overleggen hoe jullie de retourstromen samen het beste kunnen oppakken. Ook is het goed om alvast na te denken over de bestemming van deze extra inkomsten. Uit ervaring blijkt dat de betrokkenheid van leden groeit als ze een duidelijk doel zien. Dus: ‘wij sparen voor nieuwe goals, ballen, tenues, enz.’. Het op-maat-materiaal is, na registratie, te bestellen via de bestelsite van Statiegeld Nederland. Doe dit zo snel mogelijk om er zeker van te zijn dat alles in augustus klaar is om afgeleverd te worden.

Meer informatie over het statiegeldsysteem is ook te vinden op onze website www.statiegeldnederland.nl

Deel deze pagina