Ook in deze tijd aandacht voor werving (jongste) jeugd

Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat de eerste lockdown werd aangekondigd. Gelukkig heeft de jeugd de afgelopen maanden wel mogen trainen en onderlinge wedstrijden mogen spelen. Elk weekend staan de velden nog steeds vol, maar de gezelligheid er omheen mist iedereen natuurlijk wel. Ondanks alles zijn de hockeyverenigingen nog steeds creatief en proberen jullie het leuk en uitdagend te houden voor de eigen jeugdleden én ook voor andere kinderen. In dit artikel bundelen we een aantal leuke ideeën om jullie toch een aantal tips voor werving van jeugdleden mee te geven.

Bij wie begin je met werven?

Begin simpel en creëer kleine succesjes. Zo zorg je voor enthousiasme bij de trainers en vrijwilligers, maar ook bij de kinderen die komen. Zij (én natuurlijk hun ouders) zorgen weer voor mond tot mond reclame bij een grotere groep kinderen. Begin bijvoorbeeld bij broertjes, zusjes, vriendjes en vriendinnetjes van huidige leden. Het is voor kinderen altijd makkelijker om naar een nieuwe omgeving te gaan als je daar al iemand kent! Zodra je bij die eerste schil enthousiasme hebt gecreëerd, kun je hen vragen om ook weer andere broertjes, zusjes, vriendjes of vriendinnetjes mee te nemen. Zo maak je de schil van enthousiaste kinderen groter en groter.

Wanneer?

De puzzel van het trainingsschema is soms al lastig te maken. Je wilt alle teams zoveel mogelijk tijd bieden met beperkte mogelijkheden. Toch is het belangrijk om naar de kansen te blijven kijken en tijd vrij te maken voor wervingsactiviteiten.

  • Kun je een training ‘opofferen’ om daar andere kinderen bij uit te nodigen?
  • Is er nog ruimte op een zaterdag of zondag?
  • De meivakantie kom eraan! Organiseer leuke activiteiten per dagdeel. Super leuk voor de kinderen en je ontlast een grote groep ouders die in deze periode misschien wel moeten werken.

Wervingsactiviteiten

Hieronder vind je een aantal leuke voorbeelden van activiteiten die door verenigingen zijn georganiseerd.

  • De vriendjes en vriendinnetjes dagen blijven een succes. Iets meer aandacht voor het werven van jongens? Maak er een ‘boys only’ dag van, zoals HC Spaarndam heeft gedaan!
  • MHC Daring uit Veendam heeft de Winter Spelen georganiseerd. Naast hockey kon je ook andere sporten doen op én naast het veld. Oké, de winter is voorbij, maar we gaan de lente in en dat biedt vast nieuwe inspiratie. CMHC uit Culemborg organiseert bijvoorbeeld de Giga Lente Games.
  • Hockeyvereniging Weert organiseerde een Funkey Fiësta voor de allerkleinsten waaraan 100 kinderen hebben deelgenomen.
  • Vele verenigingen organiseren proef- of kennismakingstrainingen voor kinderen die nieuwsgierig zijn en hockey een keer willen uitproberen.
  • Hockeyvereniging Bennebroek gaat zelfs nog een stapje verder en betaalt een jeugdlid dat een nieuw lid aandraagt € 50,-.

Wie kunnen dit organiseren?

Vaak komt het organiseren van activiteiten op de schouders van hetzelfde groepje vrijwilligers terecht. Zie het organiseren van wervingsactiviteiten ook als kans om nieuwe vrijwilligers te activeren. Hoe leuk is het om te laten zien dat mensen in deze tijd nog steeds veel voor hun vereniging kunnen betekenen. Je kunt de A- en misschien ook B-jeugd heel goed inzetten voor het organiseren van leuke wervingsactiviteiten voor jonge kinderen. Zeker in de meivakantie hebben zij ook meer vrije tijd. Vraag ze, betrek ze én geef ze de ruimte om met leuke ideeën te komen. Zij zitten dichter op de doelgroep dan bestuurs- of commissieleden en weten vaak beter wat de kinderen leuk vinden. Geef ze dan ook de vrijheid om het zelf te organiseren. Wellicht hebben jullie al een jeugdbestuur of feestcommissie. Betrek ze!

Samen sterker

Er worden door verenigingen ook steeds meer initiatieven georganiseerd in samenwerking met andere organisaties. Samen heb je meer bereik en kun je meer kinderen kennis laten maken met de hockeysport en jouw vereniging. Hierbij een aantal voorbeelden:

  • Clinics op basisscholen. HC IJsseloever uit IJsselstein organiseert schoolclinics waaraan zo’n 1.500 kinderen deelnemen!
  • Op 23 april zijn de Koningsspelen en veel basisscholen zoeken een partner om leuke sportactiviteiten te organiseren op het schoolplein. Meld je nu aan als Koningsmatch.
  • Samen met andere sportverenigingen alle kinderen uit de gemeente kennis laten maken met verschillende sporten. MHC Bemmel heeft meegedaan aan Sport en Bewegen binnen de gemeente Lingewaard.
  • Binnensport verenigingen mogen helaas nog steeds niet aan de slag. Heb jij nog ruimte over op jouw complex? Bied dan een binnensportvereniging de kans om op jullie velden aan de slag te gaan.
  • Hockeyvereniging Zoetermeer biedt zelfs een gastlidmaatschap voor kinderen aan die hun eigen sport niet mogen beoefenen omdat het een binnensport is.
  • Veel gemeenten zien het belang van sporten in deze tijd in. Zo organiseert de gemeente Heerenveen de Mega Sport Week waarbij kinderen gratis van verschillende sporten kunnen proeven. Natuurlijk heeft HHC Quick Stick hieraan meegedaan.
  • Veel mensen kennen Sjors Sportief al. Dit platform biedt een vereniging de kans om hun sport te promoten. HC De Pelikaan organiseert kennismakingstrainingen via dit platform en laat kinderen hun talenten ontdekken.

Betrek ouders

Ouders maken een belangrijk onderdeel uit van het beslissingsproces van een sportkeuze. Maar door de coronamaatregelen moeten zij kun kinderen bij het complex afzetten en mogen zij niet blijven. Denk goed na over hoe je de ouders toch kunt betrekken en hen een warm welkom kunt geven.

  • Denk bijvoorbeeld aan een welkomstboekje of flyer met de belangrijkste informatie over de vereniging en informatie over (proef)lidmaatschappen.
  • Veel basisscholen maken in deze tijd een virtuele rondleiding door de school. Ze laten deze rondleiding doen door de kinderen zelf. Hoe creatief is dat?! Heb je een jeugdlid dat het ontzettend leuk vindt om filmpjes te maken? Vraag hem of haar om een kort welkomstfilmpje over de vereniging te maken met een rondleiding over het complex, een verhaal over hoe leuk het allemaal is en wat beelden van het hockey zelf.

Communiceer

Hopelijk hebben bovenstaande tips ervoor gezorgd dat je nu vol ideeën zit. Werk ze verder uit, betrek er mensen bij en ga aan de slag! Vergeet niet na te denken over hoe je op het netvlies van de kinderen en hun ouders komt. Mond tot mond reclame werkt het allerbeste, maar zorg ervoor dat de informatie ook wordt verspreid via je sociale media kanalen en de verenigingswebsite. En laat je leden de social media berichten delen.

Hieronder vind je tips die je kunt gebruiken bij het promoten van bijvoorbeeld een open training voor de jeugd via social media.

  • Met je eigen social media kanalen bereik je alleen je eigen volgers. Dit zijn vaak de leden van je vereniging en hun ouders. Probeer daarom jouw volgers ook te activeren om op social media aandacht te besteden aan de activiteit. Vraag ze actief om je berichten te delen.
  • Zet meerdere social media kanalen in en zorg voor eenheid en een uniforme uitstraling. Laat zien hoe leuk het is om lid van jouw vereniging te zijn.
  • Laat trainers Whatsapp gebruiken om informatie over een open trainingsmiddag door te geven aan de (ouders van) jeugdspelers.
  • Plaats op Facebook een linkbericht/foto/video met de oproep aan ouders van de f/e/d jeugd om hun kind volgende week een vriendje/vriendinnetje mee te laten nemen naar de training. Vergeet niet een link op te nemen naar de website waar ze meer informatie kunnen vinden.
  • Post op Instagram een carrousel met foto’s/video’s van leuke trainingen, met in de tekst een oproep aan ouders/jeugdleden om vriendjes/vriendinnetjes mee te nemen naar de volgende training.
  • Plaats op Instagram een wervingsbericht met een aparte link in je bio naar het nieuwsbericht op je website voor meer informatie
  • Gebruik Instagram Stories voor het oproepen van de f/e/d jeugd: neem volgende week je vriendje/vriendinnetje mee naar de training). Gebruik bijvoorbeeld een poll: “heb jij al een vriendje/vriendinnetje uitgenodigd?”
  • Tag de teamaccounts van de teams die een vriendje/vriendinnetje mogen meenemen of stuur ze een direct message. Je kunt natuurlijk ook individuele leden een direct message sturen.

Deel deze pagina