Bijdrage leveren aan het team

Hoe maken we de hockeysport kwalitatief nog sterker dan ze al is? Een belangrijke vraag voor de KNHB en de verenigingen. Vanuit de Strategische Visie 2020 hebben we onze ‘Visie op de ontwikkeling van hockeyers‘ ontwikkeld, bestaande uit een zestal uitgangspunten. Daarmee willen wij, samen met onze verenigingen, nu actief aan de slag gaan. Eén van de zes uitgangspunten is:

Bijdrage leveren aan het team

Het standpunt van de KNHB luidt hierbij als volgt:

“Of je nu zes jaar bent of zestig, man of vrouw, recreatief speelt of op tophockeyniveau: iedere speler is verantwoordelijk voor zijn of haar bijdrage aan het team. Zowel op het veld als daarbuiten. Hockey is een teamsport, maar begint bij het individu. Kom dus niet alleen halen, maar ook iets van jezelf bréngen. Wees je bewust van wie je bent, wat je krachten en valkuilen zijn, en wat jouw individuele bijdrage aan het team is. De KNHB vindt het belangrijk dat iedere hockeyer zich bewust is van deze verantwoordelijkheid en het belang van het team vooropstelt.”

Wat kwam over dit thema aan bod tijdens het Nationaal Hockeycongres 2018?

Het Nationaal Hockeycongres vond plaats op 27 januari jl. in Utrecht. Van de complete dag hebben we een overkoepelende terugblik gemaakt, inclusief video. Tijdens het congres werd het thema ‘Bijdrage leveren aan het team’ uitgelicht aan de hand van een presentatie van bondscoach Max Caldas in het plenaire ochtendprogramma, en een breakout sessie van Twan Paes in de middag:

VIDEO: presentatie van Max Caldas

Wie beter dan de bondscoach van het Nederlands Elftal Heren kan ons vertellen hoe belangrijk de individuele bijdragen van spelers aan een team zijn? Bekijk hier een samenvatting van zijn presentatie.

Max Caldas kwam zelf als international uit voor de Argentijnse hockeyploeg. Nadat hij door een blessure gedwongen moest stoppen met hockeyen, legde hij zich toe op het coachingsvak. Hij begon als clubcoach en maakte later de stap naar de nationale jeugdselecties en aansluitend de Nederlandse Elftallen. In 2010 werd Max bondscoach van het Nederlands Elftal Dames. Hij won goud op de Europese Kampioenschappen in Mönchengladbach (2011), op de Olympische Spelen van 2012 in Londen en op het WK 2014 in Den Haag. In datzelfde jaar maakte hij na het WK in Den Haag de overstap naar het Nederlands Elftal Heren. Waarmee hij tijdens de Olympische Spelen van 2016 de vierde plaats behaalde en in 2017 goud pakte op het EK. Zijn verhaal gaat over het spelen en werken met teams en ieders bijdrage daarin.

Breakout sessie: Twan Paes

Onder leiding van Twan Paes (mede-oprichter van de Action Learning Company) gingen de deelnemers van deze breakout sessie aan de slag met Action Learning. Simpel gezegd houdt deze methodiek in dat je leert door te doen en te ervaren en daar systematisch op te reflecteren. Hoe kun je een probleem bekijken en hoe kom je vervolgens tot een betekenisvolle oplossing voor de lange termijn? Action Learning draagt bij aan een duurzaam leerklimaat voor individu, team én vereniging.

Na een korte uitleg van Twan splitst de groep zich op om in kleinere groepjes actief met een probleem van een van de groepsleden aan de slag te gaan. Door het stellen van de juiste vragen moeten de deelnemers achterhalen of het oorspronkelijke probleem ook het daadwerkelijke probleem is. Of zit er een ander probleem achter? Bij alle groepjes blijkt dit laatste het geval te zijn. Door tijdens de breakout sessie actief te werken met deze methodiek hebben de deelnemers geleerd hoe je, in overeenstemming met overige leden van de groep, het echte probleem kunt achterhalen. En dat je pas daarna over kunt gaan op de aanpak van het probleem.

Voorbeelden van het verschil tussen het oorspronkelijke probleem en het daadwerkelijke probleem:

Het oorspronkelijke probleem: Hoe kunnen we groeien?
Het echte probleem: Hoe kunnen we beter naar buiten treden?

Het oorspronkelijke probleem: We hebben te weinig vrijwilligers!
Het echte probleem: We hebben te weinig betrokkenheid in de vereniging!

Het oorspronkelijke probleem: We willen de BREEDTE niet belasten met de (ambitie van de) TOP.
Het echte probleem: Hoe krijg je balans tussen de ambitie van de BREEDTE en die van de TOP?

Deel deze pagina