Nieuw onderzoek: hockeysport positiever beoordeeld door niet-hockeyers
Uit recent imago-onderzoek in opdracht van de KNHB blijkt dat het beeld van hockey onder niet-hockeyers verbetert. Ruim 2 jaar geleden was een kwart van de associaties positief, bij de recente meting is een derde van de associaties positief. Ook is het aantal negatieve associaties gedaald. Bij de eerste meting was 37% negatief en nu 22%. Positieve associaties zoals ‘teamsport’ en ‘snelheid’ winnen terrein. Hoewel er nog altijd minder positieve associaties worden gegeven dan door hockeyers, voelen meer mensen zonder hockeyachtergrond zich aangesproken door de sport. Daar helpt de Hockey Foundation dagelijks aan mee.
“Deze cijfers bevestigen wat we op het veld al zien,” zegt Gabrielle van Doorn, manager van de Hockey Foundation. “Wanneer kinderen kennismaken met hockey op school of in hun wijk, zie je heel veel plezier en enthousiasme. Dit enthousiasme wordt doorgegeven aan de ouders die voor het eerst in aanraking komen met de sport en de verenigingscultuur. Op dit moment zijn we op 15 plekken in het land actief en bereiken we elk jaar zo’n 3.000 kinderen. Ons doel: in 2030 willen we op 30 locaties actief zijn en 10.000 kinderen het plezier van hockey meegeven.”
Felice Albers in vierde videoportret
In het vierde videoportret uit de campagne ‘5 Jaar Hockey overal voor iedereen’ staat international Felice Albers centraal. Ze begon ooit zelf met hockeyen op een open dag bij de club in de buurt en groeide uit tot een vaste waarde in Oranje. In de video deelt ze waarom het zo belangrijk is dat álle kinderen de kans krijgen om te hockeyen.
Albers: “Hockey is zoveel meer dan een sport. Het geeft kinderen een tweede thuis, nieuwe vrienden en zelfvertrouwen. Daarom moeten we zorgen dat elk kind kan meedoen—niet alleen in de traditionele hockeywijken, maar in álle wijken.”
Over de campagne: 5 Jaar Hockey overal voor iedereen
De Hockey Foundation bestaat dit jaar vijf jaar. Om dat te vieren, worden persoonlijke verhalen gedeeld van kinderen, ouders, verenigingsmensen en rolmodellen. Allemaal vertellen zij hoe de Hockey Foundation hen geholpen heeft.
De eerdere video’s vertellen het verhaal van Gwyneth, een meisje uit de Bijlmer dat droomt van Oranje, Jos – een verenigingsmanager in Groningen die lessen op scholen geeft en een club begon in de wijk – en ambassadeur Chaimae Fadis, die zelf als jong meisje startte via de Foundation.
Alle verhalen zijn terug te kijken via www.hockeyfoundation.nl/5-jaar.
Over de Hockey Foundation
De Hockey Foundation is in 2020 gestart door de KNHB en Rabobank. Het initiatief zet zich in om meer kinderen in beweging te brengen en te laten hockeyen op plekken waar het niet vanzelfsprekend is. Via schoolprojecten, naschoolse trainingen en begeleiding naar clubs helpt de Hockey Foundation kinderen op weg – sportief én sociaal. In 2030 wil de Hockey Foundation op 30 plekken actief zijn en 10.000 kinderen (via de schooltrajecten) hebben bereikt.