De gezonde sportkantine van hockeyvereniging Cartouche

“Door het geleidelijk in te voeren hebben we eigenlijk nauwelijks discussies of problemen gehad. We hebben niet aan de populaire ongezonde producten gezeten. Alleen lekkere gezondere producten toegevoegd.”

Inleiding

Cartouche begon in februari 2014 met het project De Gezonde Sportkantine. Miriam Blom, zelf diëtist vond het als lid van de barcommissie jammer dat er in het assortiment gezondere opties misten, vooral voor de jonge leden. Daarom stelde ze samen met barcommissielid Fred van Hoorn en Barbara Stoet, een betrokken ouder, de Gezonde Sportkantine Commissie op.

 

Resultaten

Eerste stappen
• Oprichting Gezonde Sportkantine commissie als onderdeel van de Barcommissie
• GSK Ambassadeurs
• Aanpassingen in het assortiment
• Uitstraling van de bar verbeterd door het tonen van de betere keuzes

Aanpak

De eerste stap was het aanpakken van het assortiment. Hierbij was niet het weghalen van producten, maar juist een uitbreiding het uitgangspunt. Door op de balie gezondere opties te tonen, samen met fruit werden de leden verleid om gezondere keuze te maken. Het verhogen van de prijs van candybars en koeken naar 1 euro tegenover de prijs van 0,80 voor gezondere keuzes bood ook een stimulans.
De gezonde keuze is goed zichtbaar op zaterdag, wanneer er veel jeugd aanwezig is. Hierbij liepen ze wel tegen de uitdaging aan om alle vrijwilligers mee te krijgen en te instrueren. Miriam: “We werken alleen maar met vrijwilligers. Daarom zijn we enkele maanden iedere zaterdagochtend langsgegaan om hen te leren de gezonde keuze goed zichtbaar te maken in het clubhuis. Zodra ze dit zelf konden, hoefden wij niet meer langs te komen om te helpen.”
In het seizoen 2015/2016 ging Cartouche verder met de volgende stap: Gezonde Sportkantine Ambassadeurs. Deze lokaal bekende ambassadeurs uit dames 1, jongens A2 en trainer Timmo Kranstauber, bekend hockeyer in de hoofdklasse, laten iedereen zien dat gezond eten heel belangrijk is voor een goede prestatie. De ambassadeurs geven hiermee het goede voorbeeld.
“De ambassadeurs vonden het allemaal leuk om mee te doen. We hebben mooie foto’s van ze gemaakt en deze samen met een artikel in ons Cartouche Magazine geplaatst. In het artikel vertellen ze zelf hoe ze voeding en sport combineren. Op deze manier spelen we heel erg in op de wens van hockeyers en de ouders van jeugdleden om meer te weten over goede voeding bij hockey, goede voeding is een basis voor een goede prestatie!”

Aanpassingen in seizoen 2014/2015:
• Aanpassingen in het assortiment: gericht op uitbreiding dus niet weglaten.
• AA high energie uit het assortiment; Aquarius en Sisi in het assortiment.
• De candybars, grote koeken en chips zijn niet meer zichtbaar op de balie. Op de balie staat nu de display van de GSK met eierkoek, krentenbol, evergeen, snelle jelle, sultana’s en popcorn. Ook staat er ruim fruit op de balie. Zoveel mogelijk seizoensfruit.
• De prijs van de candybars en koeken is verhoogd naar 1 euro tov 0,80 van de betere keuzes.
• Tosti; er is een bruine beschikbaar variant.
• Broodjes gezond zijn nu ook in bruine variant beschikbaar.
• Er is een koelvitrine op de balie gekomen voor het tonen van broodjes en fruit.
• Communicatie naar de leden; magazine, website, display’s op de balie, prijslijst.
• Instructie van de 300 vrijwilligers op de werkplek en via het barhoofden overleg 1x per jaar.

Seizoen 2018/2019
Inmiddels zijn we 5 jaar verder. De GSK is een normale portefeuille binnen de Bar Commissie geworden. Sandra van ’t Hof, diëtiste, is daar de trekker van. Vorig seizoen hebben we Cartouche rookvrij gemaakt, hetgeen terugkijkend vrij gemakkelijk in één keer is gelukt. Eigenlijk vindt iedereen het normaal dat er niet wordt gerookt op de club. Zelfs onze voorzitter, een roker, stond er vierkant achter.
• Er is een watertap buiten en we hebben aan de bar één tapkraan waar heerlijk gekoeld water uit komt.
• De bruine tosti’s hebben we weer uit het assortiment gehaald, daar kregen we te veel negatieve reacties op. “We hebben nou eenmaal een erg lekkere versie tosti, die een hardloper is in ons assortiment”, aldus Barcommissie voorzitter Jan-Willem de Koning
• In 2018 zijn we gestart met “fruit van de maand”. Eén van de leden van Cartouche zit in de fruit import, en kan het lekkerste fruit leveren. We hebben de lekkerste mandarijnen gehad, vijgen, mineola’s en de volstrekt onbekende maar heerlijke Ugli (kruising van grapefruit en mandarijn). Hier wordt veel aandacht aan besteed op social media en een mooie krijttekening achter de bar.
De GSK is een balans tussen het bieden van een verantwoord assortiment, versus je opdracht om geld te verdienen met de bar. Jan-Willem de Koning: “ik heb gemerkt dat dat samen kan gaan als je het benadert als ouder; je wilt dat je kind gezonde keuzes krijgt aangeboden en die ook als normaal ziet. Als barman wil je dat niet betuttelend doen, dus er zijn ook bitterballen en witbrood tosti’s’, maar frites hebben we alleen op feestjes; bij feesten, toernooien en TD’s”.

Bekijk alle best practices


Deel deze pagina