HC De Hoeksche Waard werft jongens met helden uit eigen Heren 1

Bob Roos, bestuurslid PR & Communicatie : ‘De fotoshoot in de glossy is onderdeel van een veel uitgebreider plan om jongens te werven.'

Inleiding

Jongens hebben helden nodig. Met die gedachte in het achterhoofd organiseerde HC De Hoeksche Waard (HCHW) een stoere fotoshoot met de mannen van Heren 1. Door te laten zien dat hockey stoer en gaaf is wil de club iets doen aan het grote tekort aan jongens. De fotoserie verschijnt in Styx, de jaarlijkse glossy van de club, die zich deze editie volledig richt op jongens. De glossy is een eerste stap van een veel bredere aanpak van het ‘jongensprobleem’. Zo gaan de nieuwe helden van Heren 1 clinics voor jonge jeugdleden en hun vriendjes verzorgen en wil de club ook actief vaders gaan werven.

Resultaten

  • Aantrekkelijke glossy laat zien dat hockey stoer en mannelijk is.
  • Ongekende media-aandacht ‘voor jacht op jongens’ door HCHW.
  • Enkele concrete aanmeldingen en stijging van het aantal informatieaanvragen.
  • 14 hockeyclinics door helden van Heren 1 voor jongens-jeugdleden en hun vriendjes.
  • Duidelijke focus op en plannen voor werving van jongens nu en in de toekomst.
  • Plannen toekomstige werving vaders voor trimhockey.

Aanpak

Ruim 650 leden waarvan 175 jongen of man
HCHW is de enige hockeyclub in de Hoekse Waard. Net als veel andere clubs kampt de club met een groot tekort aan jongens. Van de ruim 650 leden is slechts 175 jongen of man. Om hier iets aan te doen heeft HCHW een aantal initiatieven en concrete plannen ontwikkeld:

  • De jaarlijkse club-glossy Styx is dit jaar volledig gericht op jongens.
  • Gratis hockeyclinics van Heren 1 spelers voor jongensleden en hun vriendjes.
  • Een zondagochtendcompetitie voor jongens (nog in planfase).
  • Actief werven van vaders voor trimhockey (na wervingsactie jongens).

Jaarlijkse clubglossy Styx
Met de puur op jongens gerichte glossy, wil HCHW laten zien dat hockey, net als bijvoorbeeld voetbal, stoer en mannelijk is. Naast interviews met bekende oud-leden als Pirmin Blaak (HC Rotterdam H1 en tweede keep Nederlands elftal) en Paul Melkert (HC Rotterdam H1) staat er een fotoshoot met spelers van Heren 1 in. Dit in navolging van de KNHB die internationals neer wil zetten als ‘helden’ waarmee jongens zich kunnen identificeren. Modezaak en clubsponsor Voorwinden stak de mannen in stoere outfits en fotograaf Ferdy Collewijn zette ze cool op de foto. De fotoshoot kostte de club niets aangezien alle partijen er voordeel bij hadden.

Verspreiding Styx
De clubglossy verschijnt in een oplage van enkele duizenden exemplaren. Het blad is bestemd voor de leden en zal daarnaast binnen het verzorgingsgebied van HCHW op zoveel mogelijk plaatsen worden aangeboden. Denk hierbij aan openbare gebouwen als het gemeentehuis en bibliotheek en dokters-, fysiotherapie- en tandartspraktijken. Kortom: overal waar de doelgroep (jongentjes en hun ouders) bereikt kan worden.

Landelijke media lopen weg met fotoshoot
Via een contact bij het Algemeen Dagblad werd de actie opgepikt door diverse (landelijke) media. AD, NRC Next, Elsevier en De Weekkrant hebben een artikel opgenomen over ‘de jacht op jongens’ van HCHW (zie bijlagen). Zelfs Q-Music en 100% NL kwamen met een live interview. Deze stortvloed aan publiciteit kwam volkomen onverwacht en heeft inmiddels enkele concrete aanmeldingen opgeleverd. Ook is er sprake van een duidelijke stijging van het aantal informatieaanvragen.

Vriendjes meenemen naar hockeyclinic verzorgd door Heren 1
Na de winterstop gaan de ‘helden’ van Heren 1 gedurende 14 zondagen hockeyclinics verzorgen. Alle jongentjes t/m de eerstejaars D kunnen er aan meedoen en mogen hun vriendjes meenemen. Zo kan een groep potentiële leden gratis, op een leuke manier kennismaken met hockey. Want een glossy is natuurlijk leuk voor het imago, maar uiteindelijk moeten de jongentjes zelf ervaren wat hockey precies inhoudt.

Toekomstige initiatieven
In de nabije toekomst gaat HCHW ook ‘op jacht’ naar vaders voor het trimhockey. Zij vervullen immers een belangrijke voorbeeldrol voor hun zoons. Daarnaast zijn er plannen om een jongenscompetitie op te zetten op de zondagmorgen. Zo kunnen voetballertjes die op zaterdag hun wedstrijd spelen, op zondag kennismaken met hockey. Hiervoor zal waarschijnlijk slechts een beperkte financiële bijdrage worden gevraagd. Kortom: wordt vervolgd!

 

Online publicaties:
Artikel NRC Next
Artikel Elsevier
Artikel Algemeen Dagblad

Bekijk alle best practices


Deel deze pagina