hdm pakt Gezonde Sportkantine voortvarend aan

Karen Sjouke: ‘We streven naar een echte, blijvende, verandering in de cultuur van de sportkantine.’

Inleiding

HHV Haagsche Delftsche Mixed (hdm) heeft de Gezonde Sportkantine (GSK) eind 2013 omarmd. Twee, voor de jeugdleden tot de verbeelding sprekende ambassadeurs, hebben voor een stoer imago gezorgd van het gezonde assortiment in de kantine. Om de GSK echt in de cultuur van de club te verankeren, blijft de Commissie GSK regelmatig communiceren en leuke acties bedenken. Ook het wisselende, gezonde aanbod draagt daaraan bij.

Resultaten

  • Veel positieve reacties van kinderen en volwassenen.
  • Stoer imago groente en fruit door inzet aansprekende, jeugdige ambassadeurs
  • Ruim aanbod groente en fruit en gezonde broodjes in kantine.
  • Komend seizoen gezonde tosti in het assortiment.
  • Verankering Gezonde Sportkantine in de cultuur van de club door regelmatige communicatie en leuke acties.

Aanpak

Commissie Gezonde Sportkantine (GSK)
Eind 2013 is een speciale commissie GSK gevormd, bestaande uit een aantal energieke moeders met flinke dosis kennis en verschillende professies, waaronder een voedingdeskundige. Om de slagvaardigheid van de commissie te vergroten is ook een bestuurslid in de commissie opgenomen. De commissie valt onder de commissie hdm & maatschappij.

Jeugdige ambassadeurs gezonde sportkantine
De commissie heeft twee jeugdige, op hdm bekende spelers gekozen als ambassadeurs voor de GSK: Boris Burkhardt en Mila Muyselaar. Beiden spelen ook in nationale elftallen en spreken daarom erg tot de verbeelding van de jonge hdm-ers. Zij zien dat hun idool ook lekker en goed eet, dat dat stoer is en dat je er beter van gaat presteren.

De KNHB heeft vervolgens een professionele fotoshoot geregeld. De GSK-posters met foto’s van de ambassadeurs hangen in het clubhuis en trekken veel bekijks. De ambassadeurs hebben geholpen bij de kick-off: veel snoepgroenten en fruit en folders uitgedeeld met de missie van de GSK. Ook hebben ze een interview gegeven voor TV-West en hun favoriete broodje samengesteld. De favoriet van Boris en van Mila staan regelmatig op de kaart. Het broodje van Boris (mozzarella, pesto, tomaat) is als eerste in de roulatie gegaan en liep goed.

Het GSK-assortiment
Het zichtbaar en uitnodigend aanbieden van snoepgroenten, verschillende soorten fruit en lekkere verse kruidenthee levert ongelooflijk veel positieve reacties op van kinderen en volwassenen. Het assortiment ziet er als volgt uit:

Fruit
Tegen redelijke prijs aanbieden. Nu 75 cent per stuk fruit. Vast wekelijks assortiment tot nu toe: bananen, appels ( 2 voor 75 cent) mandarijnen ( 3 voor 75 cent). Regelmatig wat anders: bekertje druiven, schijf watermeloen, schijf ananas.

Snoepgroenten
Snoeptomaatjes of minikomkommertjes of Vitapep paprikaatjes of bakje gemixed.

Verse kruidenthee van Plukkruidje
Dé ontdekking van de GSK, via tip van HV Westland kwamen we met Plukkruidje in contact en het is een groot succes. Het ziet er erg leuk uit en is verrassend lekker en dorstlessend. Een alternatief voor volwassenen voor koffie en voor kinderen een gezond alternatief voor energiedrinks (zij drinken het vaak met honing) . Het wordt in grote, dikke glazen geserveerd.

Gezonde broodjes
Vast in het assortiment : grote stevige bruine bol gezond (kaas, ham, ei en allerlei groenten). Er is ook een vegetarische variant.
Wisselend assortiment (om de 2 weken/maand). Zo hebben we bijvoorbeeld broodje vette vis gehad: zalm en haring. Geregeld met de plaatselijke visboer, die de haring dezelfde dag schoonmaakte. Was groot succes!
En natuurlijk de favoriete broodjes van de beide ambassadeurs.

Gezonde tosti
Met Sligro is contact opgenomen om te kijken of een bruine/volkoren tosti tot de mogelijkheden behoort. De commissie GSK is eind van dit seizoen uitgenodigd voor een proefsessie. Vanaf volgend seizoen zal Sligro de gezonde tosti in het assortiment opnemen. Ook hier zullen we aansturen op een vegetarische variant.

Regelmatige communicatie

  • Enthousiaste aankondiging op de website. Er zijn informatiefolders gemaakt die op de dag van de kick-off zijn uitgedeeld en die nu in het clubhuis liggen.
  • Daarna: Via de lijn coördinatoren zijn de coaches en managers van de alle jeugdteams per mail benaderd die dit op hun beurt aan alle ouders hebben doorgestuurd. De traditionele koekbeurt noemen we vanaf nu de fruitbeurt en we hebben allerlei tips gegeven over hoe ze dit in kunnen vullen. Hieraan blijkt behoefte te bestaan.
  • Wekelijks ‘Gezonde Tips’ op de website en op posters in het clubhuis naast de posters van de ambassadeurs. De volgende tips zijn inmiddels de revue gepasseerd: de watertip, de vette vis tip, de tip over eieren (voor het paasweekend). De volgende tip gaat over mozzarella.
  • Ook de vele mondelinge uitleg over onze plannen door de dames van de GSK-commissie en/of de mensen achter de bar, lijkt te helpen. En we laten actief weten dat we open staan voor feedback en tips.
  • Er is een mailadres aangemaakt voor de GSK zodat ouders en kinderen ons gemakkelijk kunnen bereiken.

Uitdagingen voor komende tijd

  • Goede inkoopprijs regelen van met name snoepgroenten. Die zijn nu nog te duur waardoor dat nog te weinig verkocht wordt. Prijs zou rond 75 cent a 1 euro moeten liggen, schatten wij in. Sowieso is het kosten-batenplaatje belangrijk in deze gehele exercitie.
  • Aandacht blijven vasthouden en doorpakken met leuke acties, bijvoorbeeld: – fotowedstrijd: leuke, frisse, lekkere foto waarin voor jou/jullie het thema gezond en lekker tot uiting komt. – Verzin een lekker en gezond broodje en wanneer mogelijk wordt dat het broodje van de week.
  • Gezondere borrelhappen uitzoeken. Er wordt contact gelegd met de gezonde snackbar in Den Haag.
  • Zorgen dat het ook bij kinderen en ouders ‘on top of mind’ blijft. Na meivakantie en bij de start van het volgende seizoen. Niet iets eenmaligs maar een verandering in de cultuur van sportkantine!
Bekijk alle best practices


Deel deze pagina