‘In Rotterdam respecteren wij onze scheidsrechters. Wees trots!’

Erna Truijens, bestuurslid MVO HC Rotterdam: “In sporten als rugby en cricket wordt de scheidsrechter met respect behandeld en is zijn gezag onomstreden. Dat moet bij hockey toch ook kunnen?”

Inleiding

Hoe zorg je ervoor dat scheidsrechters met respect behandeld worden? HC Rotterdam besloot dit probleem niet alleen aan te pakken, maar de krachten te bundelen. Sinds vorig jaar trekt de club daarom samen met de andere hockeyclubs uit de regio Rotterdam op met de campagne ‘In Rotterdam respecteren wij de scheidsrechter. Wees trots!’ Eerst met vier clubs, inmiddels met z’n tienen. Ook een aantal voetbalclubs sluit zich binnenkort bij dit initiatief aan.

Resultaten

– Groeiende bewustwording belang respect voor scheidsrechter
– Steeds meer hockeyclubs sluiten zich bij initiatief aan
– Ook voetbalclubs gaan met de campagne aan de slag

Aanpak

Directe aanleiding voor de campagne is het Sportiviteit & Respect-symposium dat HC Rotterdam in 2018 samen met de KNHB en Rotterdam Sportsupport organiseerde. Veel verenigingen herkenden de situatie op HC Rotterdam, waar het met ruim zeventig jeugdteams onmogelijk is om alle wedstrijden door ervaren (bonds)scheidsrechters te laten leiden. Goedwillende ouders en jeugdleden nemen die taak waar.

Dat er bij het fluiten fouten gemaakt worden, valt dus niet te vermijden. Maar de reacties zijn vaak over het randje. Omdat dit probleem bij vrijwel alle clubs speelt, is samenwerking noodzakelijk. Na het congres zette HC Rotterdam daarom samen met HC Delfshaven, RHV Leonidas en HV Victoria de campagne ‘In Rotterdam respecteren wij de scheidsrechter. Wees trots!’ op.

Aanpak campagne
> Jong geleerd is oud gedaan: de campagne richt zich op de jeugdteams van de deelnemende clubs (D t/m A).
> De aanvoerders krijgen een speciale aanvoerdersband in de stadskleuren van Rotterdam met het logo van Rotterdam Sportsupport. Deze band staat voor gezamenlijke trots: Trots op Rotterdam en de manier waarop scheidsrechters gerespecteerd en gewaardeerd worden.
> Voor aanvang van de wedstrijd komen de scheidsrechters, coaches en aanvoerders bij elkaar om afspraken te maken. Denk hierbij aan de manier waarop wordt omgegaan met fysiek spel en commentaar op de scheidsrechters. Dit staat los van het overleg dat scheidsrechters voor aanvang van de wedstrijd houden. De aanvoerder is tijdens de wedstrijd verantwoordelijk voor het gedrag van zijn spelers.
> Van de managers wordt gevraagd de ouders van het eigen team en het eigen publiek op hun gedrag aan te spreken. Ook van de ouders wordt gevraagd hun verantwoordelijkheid te nemen en elkaar op grensoverschrijdend gedrag aan te spreken. Zo gaat het onderwerp ook langs de lijn meer leven.
> Aan het begin van de wedstrijd is er uiteraard de line up en na de wedstrijd worden tegenstanders en scheidsrechters door alle spelers en coaches bedankt voor de wedstrijd.

Organisatie van de campagne
Bij de organisatie van de actie heeft Rotterdam Sportsupport een ondersteunende rol gespeeld . In vrijwel ieder regio zijn er organisaties als Rotterdam Sportsupport of afdelingen van de gemeente die activiteiten binnen de breedtesport faciliteren.

Communicatie van de campagne
> Als officiële aftrap van de campagne heeft de Rotterdamse sportwethouder voorafgaand aan een wedstrijd van Heren 1, de eerste speciale aanvoerdersbanden uitgereikt aan de jeugdaanvoerders van de vier betrokken clubs.
> Aan het begin van ieder veldseizoen is er een speciale S&R nieuwsbrief waarin aandacht aan de campagne wordt besteed.
> Er gaat een mail over de S&R-campagne naar alle betrokkenen in de lijnen (mini, jeugd, senioren, tophockey).
> Bestuursleden verantwoordelijk voor de lijnen besteden gedurende het seizoen aandacht aan de campagne tijdens bijeenkomsten met coaches, trainers en aanvoerders.
> De website heeft een speciale rubriek Sportiviteit & Respect. Hierop staat onder andere een filmpje over sportiviteit en respect met Jeroen Hertzberger (aanvoerder H1) en Paul van den Assem, een van de topscheidsrechters van Nederland.

Bekijk hier het filmpje van Jeroen Hertzberger en Paul van den Assem over sportiviteit en respect

Stijging aantal kaarten
In het begin van de actie leek het aantal kaarten toe te nemen. Dit valt waarschijnlijk te verklaren uit de extra aandacht die ‘grensoverschrijdend gedrag’ door de campagne kreeg. Inmiddels is het aantal kaarten weer gedaald. Een kaart is immers in veel gevallen niet de oplossing, een speler apart nemen en aanspreken op zijn of haar gedrag werkt vaak veel beter.

De grootste winst wordt echter geboekt op het vlak van de bewustwording. Alleen door aandacht aan dit onderwerp te blijven besteden, kan gedragsverandering gerealiseerd worden. Dit kost tijd, energie en inzet, maar dat is het meer dan waard!

Bekijk alle best practices


Deel deze pagina