Jongens boeien met een Fortnite Hockey Battle

Adjan Banken, vicevoorzitter MHC Heesch en mede-initiatiefnemer: ‘Met het Fortnite-sausje spreken we precies de doelgroep aan waar we naar op zoek zijn.’

Inleiding

Hoe krijg je voldoende jongens naar je hockeyclub? Voor veel clubs is dit een urgente vraag: de meisjeslijnen zitten vol terwijl het veel moeite kost een jongensteam op de been te brengen. MHC Heesch organiseerde een Fortnite Hockey Battle om kinderen via Spawn Island, de Battle Bus en Tilted Tower kennis te laten maken met hockey. Met succes: 40 kids, vooral jongens in de leeftijd van 7 t/m 11 jaar, deden mee. En in hun kielzog maakten ook hun ouders kennis met de club.

Resultaten

– Zeer geslaagde dag waarop 30 jongens in de boogde leeftijdscategorie én hun ouders op een leuke manier kennis hebben gemaakt met hockey en met MHC Heesch.
– De Fortnite Hockey Battle is het eerste ‘zaadje’ om de bekendheid van hockey in de omgeving te vergroten.

Aanpak

Boeien & Binden
Na een workshop van de KNHB over Boeien & Binden en de inzichten die daaruit volgden, besluit MHC Heesch werk te maken van de werving van jongens. De club heeft geen moeite de meisjeselftallen op de been te brengen, maar bij het aantrekken van jongens ondervindt de club veel concurrentie, vooral van een hockeyclub 5 kilometer verderop en de tegenoverliggende voetbalclub.

Commissie
In de commissie die zich met de invulling van de wervingsactiviteiten bezig gaat houden zitten ook 2 jongens uit het B-team. Hoewel de nadruk op de werving van jongens tussen de 7 en 11 jaar ligt, hebben zij meer voeling met die leeftijdscategorie dan een volwassene. Het doel van de wervingsactie is drieledig:
• jongens F werven voor doorstroom naar E
• het E8-tal behouden en uitbreiden voor doorstroom naar jongens D
• behoud van het jongens B-team

Tip: Zet jeugdleden in je commissie als je jeugdleden wil werven. Zij weten wat hen boeit.

Thema Fortnite
Als thema kiest MHC Heesch voor Fortnite en vertaalt het spel naar een Hockey Battle. Een goede keuze als je de cijfers bekijkt:
• In 79% van alle huishoudens in Nederland met kinderen onder de 18 jaar oud worden games gespeeld. In deze huishoudens speelt 65% Fortnite.
• 25% van de kinderen die Fortnite spelen is meisje en 75% is jongen.

Inschrijven
Geïnteresseerden kunnen zich gratis inschrijven op site van de club. Gratis om geen financiële drempel op te werpen, inschrijven om zicht te krijgen op het aantal deelnemers en een beetje druk te creëren zodat ze ook daadwerkelijk komen.
Uiteindelijk komen zo’n 40 kinderen opdagen, waaronder een aantal meisjes en wat jongens die al lid waren, maar ook zo’n 30 jongens tussen de 7 en 11 jaar die nog nooit hebben gehockeyd.

Uitwerking thema Fortnite
De deelnemers doorlopen in groepjes een parcours met 3 spellen:
• knuppelhockey op Spawn Island
• een Battle Bus parcours met hockeystick en bal
• een lasergame in Tilted Towers.
Voor de aankleding van het parcours (hindernissen e.d.) gebruikt de club onder andere oude autobanden en pallets.

De groepjes worden begeleid door jongens uit het B-team (kijken ze tegenop). Na het doorlopen van het parcours krijgen ze een diploma en wat lekkers (gesponsord door de plaatselijke supermarkt). Na deelname mogen alle deelnemers 3 x gratis komen meetrainen en krijgen ze bij aanmelding korting op de contributie.

Communicatie
Voor de communicatie van de wervingsactie neemt de commissie contact op met het plaatselijke krantje die uitgebreid aandacht aan de Fortnite Hockey Battle besteedt. Daarnaast wordt op de scholen in de buurt een flyer uitgedeeld.

Eerst boeien, dan binden
Het is niet duidelijk in hoeverre nieuwe aanmeldingen bij de club het directe gevolg zijn van de Fortnite-actie. Maar de actie heeft in ieder geval een bijdrage geleverd aan het ‘boeien’ van de doelgroep. De club ziet het dus vooral als zaaien om in een later stadium te kunnen oogsten. Met die insteek gaan ze ook binnenkort in Heesch de straat op met een Urban Hockey Experience.

Bekijk alle best practices

Downloads


Deel deze pagina