Laagdrempelige ‘Vrienden’ succesvol instrument voor relatiebeheer

Adri Uildriks: ‘De Vrienden zijn de smeerolie van de vereniging’

Inleiding

De hoofdsponsors van de Drachtser Mixed Hockeyclub de Graspiepers wilden graag de kleinere sponsors van de club én de clubleden zelf ontmoeten. De club op zijn beurt zocht naar een instrument om kleinere sponsors blijvend aan zich te binden, want vaak vertrokken die na een aantal jaren. De oplossing is de ‘Vrienden van de Graspiepers’, een laagdrempelig netwerk binnen de hockeyclub.

Resultaten

  • Met 130 leden vormen de ‘Vrienden van de Graspiepers’ een substantiële bron van inkomsten: 30% van de inkomsten dekt de kosten van de Vrienden, 70% is voor extraatjes voor de vereniging zoals de aanschaf van speciaal materiaal (internationale goals) of het nog ontbrekende sponsorgeld voor het jeugdtoernooi.
  • Instrument voor relatiebeheer: leden die stoppen met spelen worden Vriend om verbonden te blijven met de club.
  • Vrienden dragen nieuwe Vrienden aan en komen met suggesties voor sprekers.
  • Een Vriend groeit wel eens uit tot hoofdsponsor
  • In tijden van recessie snijden sponsors wel eens in het sponsorpakket maar blijven Vriend en daardoor verbonden met de club; in betere tijden kan dit weer leiden tot een ruimere sponsoring.

Aanpak

Bijeenkomsten met inhoud
De Vrienden houden jaarlijks 3 à 4 bijeenkomsten:

  • vast programma: 18 u borrel, 18.45 u spreker, 19.30 u eenvoudig diner
  • diner verzorgd door een van de clubsponsors, werkzaam in de horeca
  • soms een klein officieel moment zoals ondertekening nieuw sponsorcontract
  • belangrijk: voldoende tijd programmeren om te netwerken
  • belangrijk: altijd in clubhuis om band met de club te versterken
  • sprekers van binnen en buiten de sportwereld via vnl. eigen netwerk, meestal voor de eer. De Graspiepers hadden o.a. Epke Zonderland, Hein Verbruggen (erelid IOC), Marc Lammers (destijds coach Nederlands Dameselftal), Johan Wakkie (directeur KNHB), Rob Karsmakers (directeur Philips), Henri Geursen (Dutch Trade Board), Eelco Bosch van Rosenthal (correspondent).
  • sprekerkeuze kan soms worden gerelateerd aan de business van een hoofdsponsor.

 

Gemakkelijk en laagdrempelig

  • 180 euro per jaar, particulier of ondernemer, incl. hele programma, diners en 3 drankjes per avond
  • ook particuliere niet-leden kunnen Vriend worden.
  • informeel: geen contract of ballotage, geen badges, partner kan meekomen zonder extra kosten, opzeggen kan per direct.
  • hoofdsponsors zijn vanzelf vriend en hebben dubbel lidmaatschap

 

Op een goed moment gestart en rustig gegroeid

  • Vriendenclub op goed moment lanceren. De Graspiepers deed dat in 2001 tijdens de interland Nederland-Pakistan die op de club werd gespeeld. In één avond 25 belangstellenden bij het standje.
  • rustig groeien is prima
  • stop wel energie in het werven van jonge Vrienden zodat het niet te grijs wordt
  • nieuwe aanwas blijft voortdurend nodig want er vallen ook weer Vrienden af.

Doe het is het clubhuis
Het gaat erom dat de Vrienden vertrouwd raken en blijven met de vereniging. Daarom zijn de activiteiten zoveel mogelijk in het clubhuis. Geen bedrijvenbezoek, maar natuurlijk wél met zijn allen naar het WK Hockey.

Bekijk alle best practices


Deel deze pagina