Opleiding tot clubscheidsrechter

Combinatie van E-learning en vragenuurtjes

Inleiding

In 2012 is gestart met E-learning in de opleiding tot clubscheidsrechter. In plaats van het bijwonen van cursusavonden kunnen de cursisten zelfstandig een module doorlopen. Cursisten kunnen wanneer het hun uitkomt inloggen en oefenen, maar dit vraagt wel om discipline. HC Houten voorzag hierin problemen bij de B-jeugd. Vandaar dat besloten is om, naast de E-learning, avonden te organiseren waarop een docent vraaggericht uitleg geeft en extra aandacht besteedt aan de praktijk. Op deze manier is het slagingspercentage hoog gebleven en gaan de scheidsrechters goed voorbereid het veld op.

Resultaten

Het slagingspercentage ligt tussen 80% (bij een groep van ruim 50 deelnemers) en bijna 100% (bij ongeveer 30 deelnemers). Daarnaast krijgen de cursisten meer praktijkgerichte kennis en aandachtspunten mee. Bij het fluiten van hun eerste wedstrijden kunnen de begeleiders hier ook op coachen. De reacties zijn positief.

Aanpak

De opzet is dat er in de voorbereiding op het spelregelexamen voor kandidaten op de club drie contactmomenten zijn.

Het eerste moment vindt een aantal weken voor het geplande examen plaats. Daarin geeft de coördinator uitleg over het traject en over het gebruik van de digitale module.

Het tweede moment ligt één week voor het examen. Dan is er een (overigens niet verplicht, wel sterk aan te raden) vragenuur, waarin de docent alle vragen en een aantal veelvoorkomende situaties behandelt. De coördinator zorgt dat hij dan een goed beeld heeft van de voortgang van alle kandidaten, zodat hij waar nodig bij kan sturen.

Het derde moment is het uur voorafgaand aan het examen waarin de docent wederom gelegenheid geeft tot het stellen vragen (in de praktijk meestal veel meer dan bij de vorige bijeenkomst) en nog een aantal zaken plenair behandelt (met name zaalhockey).

Bekijk alle best practices


Frits Willem Weerd

Waar vind ik info over de digitale leeromgeving voor clubscheidsrechters?

Deel deze pagina