Teambegeleiders Fletiomare delen scheidsrechters in

Opkomst jeugdscheidsrechters 100% door teamverantwoordelijkheid

Inleiding

MHC Fletiomare heeft bijna 50 juniorenteams en om ervoor te zorgen dat alle zaterdagwedstrijden twee scheidsrechters hebben zijn de A en B jeugd verplicht om de wedstrijden van de C en D jeugd te fluiten. A- en B-spelers werden op naam ingedeeld door de arbitragecommissie om een wedstrijd van de C- of D-jeugd te fluiten. Via een e-mail kregen ze ongeveer een week van te voren bericht welke wedstrijd zij moesten fluiten. Dit systeem werkte helaas niet feilloos. Een groot aantal scheidsrechters meldde n.a.v. deze mails dat ze niet konden komen fluiten. De arbitrage-commissieleden waren hierdoor vaak tot vlak voor de wedstrijd bezig andere scheidsrechters te vinden. Tevens kwam een deel van de scheidsrechters op de dag zelf niet opdagen. Het probleem van de ontbrekende scheidsrechter kwam hierdoor steeds vaker bij de gastvrouwen van onze wedstrijd en-informatietafel te liggen. Samengevat was iedereen ongelukkig met de situatie: de spelende teams hadden regelmatig geen scheidsrechter, de wedstrijdtafel (onze ‘’FIFO-corner’’ )had moeite met het vinden van voldoende vrijwilligers voor de rol van gastheer/gastvrouw omdat niemand zin had in het gedoe van scheidsrechters achterna bellen op zaterdagochtend, en de arbitragecommissie kon ook geen vrijwilligers meer vinden voor het indelen van de scheidsrechters op zaterdag. Genoeg redenen dus om het roer om te gooien en een nieuw beleid te lanceren.

Resultaten

• 100% opkomst van de ingedeelde jeugdscheidsrechters
• Geen gedoe meer op de wedstrijddag rondom de jeugdscheidsrechters
• Vrijwilligers wedstrijdtafel hebben plezier terug
• Werk voor de arbitragecommissie is sterk vereenvoudigd en leuker geworden

Aanpak

Aanpak
Het nieuwe beleid is even simpel als doeltreffend. In de nieuwe situatie worden teams verantwoordelijk gemaakt voor het leveren van scheidsrechters op zaterdag. A en B teams worden als team ingedeeld voor het fluiten van C en D wedstrijden. Om te zorgen voor een groot draagvlak moesten we wel zorgen dat deze aanpak werkbaar was voor de spelers van de A en B teams. Zo hebben we goed naar de wedstrijdplanning gekeken op de zaterdag en ook vooraf het commitment van de teambegeleiders gevraagd. Tot slot bleek het ook belangrijk om eventuele sancties ook echt uit te voeren.
Slimme planning

  • Teams fluiten teams: het wedstrijdsecretariaat deelt de wedstrijden op de zaterdag zó in dat A- en B-teams de C- en D-teams kunnen fluiten

Indeling door teambegeleider

  • De arbitragecommissie stuurt een mail uit naar de teambegeleiders van de teams die scheidsrechters moeten leveren.
  • De teambegeleider regelt met het eigen team wie de scheidsrechters zijn en mailt dit terug aan de arbitragecommissie.
  • De arbitragecommissie voert de namen van de scheidsrechters in LISA en stuurt hiermee ook de bevestigingsmail aan de vanuit het team aangewezen scheidsrechters.

Teamverantwoordelijkheid

  • Indien een scheidsrechter niet kan is het de verantwoordelijkheid van het team om een andere scheidsrechter te regelen.
  • Scheidsrechters die aangeven niet te kunnen worden terugverwezen naar de teambegeleider.
  • Indien een scheidsrechter tóch geen vervanger regelt of niet komt opdagen dan is de sanctie dat deze scheidsrechter een verplichte inhaalbeurt krijgt die niet geruild mag worden. Een 2e keer niet opdagen betekent een wedstrijd schorsing als speler waarmee het team gedupeerd wordt. Bij de start hebben we 2x een eerste sanctie moeten opleggen maar sindsdien is een sanctie nooit meer nodig geweest.
Bekijk alle best practices


Deel deze pagina