HockeyWeerelt

In 2014 gaf de KNHB in haar Visie 2020 onder andere aan de ambitie te hebben in 2020 een verbeterde netwerk en servicegerichte organisatie te zijn. In navolging van deze ambitie heeft de organisatie een uitgebreide herijking ondergaan, waarmee de organisatie van de KNHB nu toekomstbestendig is ingericht. Aansluitend op de veranderingen in de organisatie en de wensen naar de toekomst is onderzocht hoe de daarbij passende digitale strategie en ICT architectuur eruit moeten zien, zodat alle genoemde ontwikkelingen goed op elkaar blijven aansluiten.

Naar aanleiding van de resultaten van dat onderzoek is besloten om een eigen bondsapplicatie te bouwen. Per 1 januari 2019 is de KNHB overgestapt van LISA Bond naar de nieuwe bondsapplicatie ‘HockeyWeerelt’. Hoewel zowel de KNHB, als LISA en ook AllUnited de overgang naar HockeyWeerelt vanzelfsprekend zo soepel mogelijk wil laten verlopen, begrijpen we ook dat er vanuit verenigingen vragen zullen zijn over de applicatie en de overgang. Daarom hebben wij op deze pagina alle informatie en een overzicht van veelgestelde vragen opgenomen.

DWF: Hoe werkt het eigenlijk? Van plannen tot afronden.

We laten graag duidelijk zien hoe het proces verloopt vanaf begin tot eind. Dit om de stappen te tonen en ook te laten zien.

Wedstrijd inplannen en spelerslijsten koppelen
De KNHB maakt zoals bekend de competitieplanning en zorgt ervoor dat deze in Sportlink beschikbaar is. Tegelijkertijd koppelen de verenigingen in hun verenigingssysteem (LISA of AllUnited) de spelerslijsten voor het seizoen, aangevuld met de teamondersteuning.

Scheidsrechters toevoegen
Scheidsrechters worden door de verenigingen of de KNHB gekoppeld aan de wedstrijden. Deze informatie wordt via de verenigingssystemen gedeeld met de nieuwe KNHB bondsapplicatie HockeyWeerelt en het DWF. Alle benodigde personen zijn nu aan de wedstrijd gekoppeld zodat de wedstrijdadministratie kan starten.

Vooraankondiging wedstrijd
Ongeveer 48 uur voor de wedstrijd versturen de leveranciers van de verenigingspakketten een vooraankondiging van de wedstrijd naar de teamondersteuning en scheidsrechters. Deze e-mail bevat ook de verificatiecode die bij de respectievelijke rol van het individu en de wedstrijd hoort.

Toegang tot DWF op computer, telefoon of tablet
Iedereen met een rol rond een wedstrijd moet zich via de link dwf.hockeyweerelt.nl, via de hockey.nl app of via het verenigingspakket eenmalig registreren. Dit kun je doen met de inloggegevens van je vereniging. Of je logt in met behulp van een hockey-account, dat je ook kunt gebruiken op knhb.nl en hockey.nl. Wie nog geen account heeft of het persoonlijke wachtwoord bij de vereniging niet meer weet, adviseren wij een hockey-account aan te maken.

Verificatiecode
Registreren is maar één keer nodig. Heb je een rol bij een wedstrijd, dan vult het systeem automatisch de wedstrijden in die daarbij passen. Zie je nog geen wedstrijden of heb je eenmalig een rol bij een bepaald team, dan gebruik je de verificatiecode die bij die rol past (code voor teamondersteuning of scheidsrechter). Met die code heb je dan eveneens toegang tot de betreffende wedstrijd. Deze toegevoegde wedstrijden verdwijnen naderhand ook weer uit je overzicht. Bijvoorbeeld: je valt in als manager en gebruikt de code voor teamondersteuning. Dan worden de wedstrijden van dat team aan je profiel gekoppeld. Echter, omdat je gebruik maakt van een code, wordt dit team niet permanent aan jou gekoppeld. Binnen een week na de gespeelde wedstrijd verdwijnen de wedstrijden van dit team uit je overzicht en is je profiel weer up-to-date, passend bij de rollen die je normaal volgens het systeem vervult.

Voor de wedstrijd

Voorbereiding wedstrijd
Voordat de wedstrijd kan beginnen, vinkt de teamondersteuning in het DWF de spelers aan die de wedstrijd gaan spelen. Ook is het mogelijk invallers toe te voegen. Teamondersteuners kunnen bovendien rugnummers invullen.

Scheidsrechters beoordelen formulier
De scheidsrechter heeft toegang tot het formulier door zich te registreren. Met de verificatiecode kunnen zij bij het DWF. De scheidsrechters controleren voorafgaand aan de wedstrijd of het formulier juist is ingevuld door beide teams. Zij kunnen zien of het juiste aantal spelers is aangevinkt.

Direct na de wedstrijd

Invoeren stand en kaarten
Na de wedstrijd voeren de scheidsrechters de eindstand (en eventuele shoot-outs-score) zo snel mogelijk in. Waar nodig is het ook mogelijk om kaarten toe te voegen. Allebei de scheidsrechters ronden op deze manier het DWF af.

Controle teamondersteuning (of aanvoerder)
De teamondersteuning van beide teams kan de uitslag, kaarten en opmerkingen die de scheidsrechters invoerden controleren, maar wel pas nadat de scheidsrechters het formulier hebben afgerond. Indien gewenst kan de teamondersteuning ook opmerkingen plaatsen op het formulier. Daarna keuren zij ieder het formulier goed.

Jongste Jeugd en Hockey 7
Omdat de Jongste Jeugdteams en teams die Hockey 7 spelen geen gebruik maken van scheidsrechters, is het proces rond het afronden van het DWF voor deze teams anders dan bij de overige competities. Na afloop van de wedstrijd kan de teamondersteuning van de beide teams de score invullen en eventuele opmerkingen plaatsen. Er is dus geen scheidsrechterscode nodig voor deze wedstrijden, ook al staat deze op dit moment nog wel vermeld. Net als voorheen ronden de beide teams het proces zelf af.

Informatie voor teamondersteuning

Ben je als teamondersteuner betrokken bij een team? Dan ontvang je een verificatiecode voor de wedstrijd. Door deze code te koppelen in het DWF – nadat je bent ingelogd – komen deze en toekomstige wedstrijden in jouw persoonlijke overzicht te staan. Voor een uitleg over het koppelen van wedstrijden en het invullen/afronden van het DWF verwijzen we naar de handleiding. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, raadpleeg dan de veelgestelde vragen.

Informatie voor scheidsrechters

Ben je als scheidsrechter ingedeeld voor een wedstrijd? Dan kun je met de verificatiecode voor de scheidsrechters het DWF invullen en afronden. Hoe je dit doet lees je in de handleiding. Mocht het toch niet helemaal duidelijk zijn, dan kun je in de veelgestelde vragen wellicht een antwoord vinden.

Informatie voor wedstrijdsecretarissen

Als wedstrijdsecretaris of zaalcommissaris kun je vragen krijgen over het afronden van wedstrijden in het nieuwe DWF. Om je hierbij te helpen hebben we een handleiding gemaakt voor zowel teambegeleiders als scheidsrechters. Mocht je niet alle vragen kunnen beantwoorden, raadpleeg dan de veelgestelde vragen.

Handleiding DWF

Hieronder vind je een overzicht met antwoorden op vragen die we de afgelopen dagen hebben ontvangen. Mocht jouw vraag hier niet tussen staan, stuur dan een e-mail naar knhb@knhb.nl.

Veelgestelde vragen

Teamondersteuning

Hoe ontvang ik een verificatiecode voor de wedstrijd?

De eindgebruikers (scheidsrechters, coaches, aanvoerders etc.) ontvangen net als voorheen de wedstrijdverificatiecodes. De KNHB krijgt via de leveranciers van de verenigingspakketten de gegevens van deze eindgebruikers. De KNHB op haar beurt stelt de codes beschikbaar aan de leveranciers van de verenigingspakketen die de codes vervolgens door middel van een persoonlijke e-mail rechtstreeks mailen naar scheidsrechters, teamondersteuners en aanvoerders. De wedstrijdsecretarissen van de verenigingen ontvangen daarnaast een overzicht per weekend met de codes die betrekking hebben op hun eigen vereniging, gekoppeld aan de wedstrijden.

Wat moet ik doen als ik de e-mail met de verificatiecode niet heb ontvangen?

De teamondersteuning kan de verificatiecodes ook zien in de club-app bij de betreffende wedstrijd. Hier staat ook de code voor de scheidsrechters. Deze eindigt altijd op een 1, een 2 of een 3. Het wedstrijdsecretariaat van de vereniging beschikt ook over alle codes en kunnen deze ook verstrekken. Neem daarvoor met contact met hen op.

Er zijn drie wedstrijdcodes, hoe zit dat precies?

Het nieuwe DWF kent inderdaad drie codes, eentje voor de thuisspelende teambegeleider, eentje voor de uitspelende teambegeleider en eentje voor de scheidsrechters. Op deze manier kunnen wij per betrokkene precies zien hoe ver zij zijn met het afronden van het DWF. De wedstrijdsecretarissen ontvangen voor het weekend per mail een overzicht van de codes, zodat ook zij op de hoogte zijn. Overigens kan een ingelogde teambegeleider altijd de scheidsrechterscode zien (bovenaan in het formulier, de code eindigt op een 1, een 2 of een 3), zodat er geen problemen ontstaan in het geval van nog niet gekoppelde of inval-scheidsrechters.

De codes worden door de leveranciers van de verenigingspakketten verzonden op de donderdag of vrijdag voor het speelweekend. Om het DWF te gebruiken logt de teambegeleider of scheidsrechter in met behulp van de login-gegevens van de vereniging. Ook is het mogelijk in te loggen met een hockey-account (account van hockey.nl en knhb.nl). Het DWF is te benaderen via https://dwf.hockeyweerelt.nl.

Hoe kan ik inloggen in het DWF?

Je kunt het DWF benaderen via de link op je verenigingssite, via de hockey.nl app, via je club-app of via de directe link: dwf.hockeyweerelt.nl. Daarna kun je zelf kiezen hoe je wilt inloggen, ofwel met de inloggegevens van je vereniging, ofwel via je hockey.nl/knhb.nl account. Als je de inloggegevens van de verenigingssite of club-app niet meer weet, adviseren wij je om een hockey-account aan te maken. Dit kun je doen via knhb.nl/registratie.

Hoe kan ik mijn bondsnummer achterhalen?

Hoe wordt het DWF afgerond?

De teamondersteuning selecteert vóór de wedstrijd de spelers en eventuele invallers. De scheidsrechters controleren de spelerslijsten van beide teams vóór aanvang van de wedstrijd. Na de wedstrijd voeren de scheidsrechters de eindstand en eventuele kaarten die tijdens de wedstrijd zijn gegeven, zo snel mogelijk in. De scheidsrechter rondt dit af door op de knop ‘Afronden’ te klikken en nogmaals te bevestigen dat de ingevulde uitslag correct is. Op dat moment is de uitslag definitief. Vervolgens controleert de teamondersteuning van beide teams alle informatie. De teamondersteuning kan het formulier afronden nadat één van beide scheidsrechters het formulier heeft afgerond. Zowel teamondersteuners als de tweede scheidsrechter kunnen, als zij het bijvoorbeeld niet met die stand eens zijn, daar een opmerking over plaatsen in het opmerkingenveld.

Hoe verloopt het proces rond afgelastingen?

Wedstrijden die voorheen werden afgelast of gestaakt via het wedstrijdformulier, kunnen ook via het nieuwe DWF afgelast dan wel gestaakt geworden. Onderaan het DWF kan de scheidsrechter op de grijze button 'wedstrijd afgelasten/staken' klikken. In het vervolgscherm kunnen de reden en het tijdstip worden toegevoegd.

Als de vereniging de wedstrijd afgelast, bijvoorbeeld omdat de velden op een club niet bespeeld kunnen worden, liep dat voorheen via het verenigingspakket. Daaraan is niets veranderd. Was dit mogelijk via het verenigingspakket in de oude situatie, dan kan de leverancier ervoor zorgen dat dit nu ook mogelijk is in de nieuwe situatie.

Als de KNHB de wedstrijden centraal afgelast, wordt dat net als voorheen gecommuniceerd via de website van de KNHB. De verenigingen pakken dan vervolgens het proces op als in de oude situatie.

Hoe verloopt de administratie rond gele en rode kaarten?

Via club.hockeyweerelt.nl heeft de tuchtrechtcorrespondent inzage in de kaarten die gegeven zijn aan leden van de eigen vereniging. Sommige gegeven kaarten leiden tot een administratieve boete. Het overzicht daarvan is ook in dezelfde clubomgeving beschikbaar. Deze informatie is beschikbaar voor de penningmeester en ledenadministrateur.

Hoe kan ik een uitslag doorvoeren voor de Jongste Jeugd/Hockey7 competitie?

Omdat de Jongste Jeugdteams en teams die Hockey 7 spelen geen gebruik maken van scheidsrechters, is het proces rond het afronden van het DWF voor deze teams anders dan bij de overige competities. Na afloop van de wedstrijd kan de teamondersteuning van de beide teams de score invullen en eventuele opmerkingen plaatsen. Er is dus geen scheidsrechterscode nodig voor deze wedstrijden, ook al staat deze op dit moment nog wel vermeld. Net als voorheen ronden de beide teams het proces zelf af.

Scheidsrechter

Hoe ontvang ik een verificatiecode voor de wedstrijd?

De eindgebruikers (scheidsrechters, coaches, aanvoerders etc.) ontvangen net als voorheen de wedstrijdverificatiecodes. De KNHB krijgt via de leveranciers van de verenigingspakketten de gegevens van deze eindgebruikers. De KNHB op haar beurt stelt de codes beschikbaar aan de leveranciers van de verenigingspakketen die de codes vervolgens door middel van een persoonlijke e-mail rechtstreeks mailen naar scheidsrechters, teamondersteuners en aanvoerders. De wedstrijdsecretarissen van de verenigingen ontvangen daarnaast een overzicht per weekend met de codes die betrekking hebben op hun eigen vereniging, gekoppeld aan de wedstrijden.

Wat moet ik doen als ik de e-mail met de verificatiecode niet heb ontvangen?

De teamondersteuning kan de verificatiecodes ook zien in de club-app bij de betreffende wedstrijd. Hier staat ook de code voor de scheidsrechters. Deze eindigt altijd op een 1, een 2 of een 3. Het wedstrijdsecretariaat van de vereniging beschikt ook over alle codes en kunnen deze ook verstrekken. Neem daarvoor met contact met hen op.

Er zijn drie wedstrijdcodes, hoe zit dat precies?

Het nieuwe DWF kent inderdaad drie codes, eentje voor de thuisspelende teambegeleider, eentje voor de uitspelende teambegeleider en eentje voor de scheidsrechters. Op deze manier kunnen wij per betrokkene precies zien hoe ver zij zijn met het afronden van het DWF. De wedstrijdsecretarissen ontvangen voor het weekend per mail een overzicht van de codes, zodat ook zij op de hoogte zijn. Overigens kan een ingelogde teambegeleider altijd de scheidsrechterscode zien (bovenaan in het formulier, de code eindigt op een 1, een 2 of een 3), zodat er geen problemen ontstaan in het geval van nog niet gekoppelde of inval-scheidsrechters.

De codes worden door de leveranciers van de verenigingspakketten verzonden op de donderdag of vrijdag voor het speelweekend. Om het DWF te gebruiken logt de teambegeleider of scheidsrechter in met behulp van de login-gegevens van de vereniging. Ook is het mogelijk in te loggen met een hockey-account (account van hockey.nl en knhb.nl). Het DWF is te benaderen via https://dwf.hockeyweerelt.nl.

Hoe kan ik inloggen in het DWF?

Je kunt het DWF benaderen via de link op je verenigingssite, via de hockey.nl app, via je club-app of via de directe link: dwf.hockeyweerelt.nl. Daarna kun je zelf kiezen hoe je wilt inloggen, ofwel met de inloggegevens van je vereniging, ofwel via je hockey.nl/knhb.nl account. Als je de inloggegevens van de verenigingssite of club-app niet meer weet, adviseren wij je om een hockey-account aan te maken. Dit kun je doen via knhb.nl/registratie.

Hoe kan ik mijn bondsnummer achterhalen?

Hoe wordt het DWF afgerond?

De teamondersteuning selecteert vóór de wedstrijd de spelers en eventuele invallers. De scheidsrechters controleren de spelerslijsten van beide teams vóór aanvang van de wedstrijd. Na de wedstrijd voeren de scheidsrechters de eindstand en eventuele kaarten die tijdens de wedstrijd zijn gegeven, zo snel mogelijk in. De scheidsrechter rondt dit af door op de knop ‘Afronden’ te klikken en nogmaals te bevestigen dat de ingevulde uitslag correct is. Op dat moment is de uitslag definitief. Vervolgens controleert de teamondersteuning van beide teams alle informatie. De teamondersteuning kan het formulier afronden nadat één van beide scheidsrechters het formulier heeft afgerond. Zowel teamondersteuners als de tweede scheidsrechter kunnen, als zij het bijvoorbeeld niet met die stand eens zijn, daar een opmerking over plaatsen in het opmerkingenveld.

Hoe kan ik een uitslag doorvoeren voor de Jongste Jeugd/Hockey7 competitie?

Omdat de Jongste Jeugdteams en teams die Hockey 7 spelen geen gebruik maken van scheidsrechters, is het proces rond het afronden van het DWF voor deze teams anders dan bij de overige competities. Na afloop van de wedstrijd kan de teamondersteuning van de beide teams de score invullen en eventuele opmerkingen plaatsen. Er is dus geen scheidsrechterscode nodig voor deze wedstrijden, ook al staat deze op dit moment nog wel vermeld. Net als voorheen ronden de beide teams het proces zelf af.

Wedstrijdsecretaris / Zaalcommissaris

Beschikken alle wedstrijdsecretarissen over de verificatiecodes van het DWF?

Ja, de wedstrijdsecretarissen hebben toegang tot een overzicht met de codes van de eigen teams en de scheidsrechterscodes. Deze codes staan in het overzicht met alle DWF-informatie binnen het verenigingspakket. Om ervoor te zorgen dat inval- of later toegevoegde scheidsrechters ook gebruik kunnen maken van het wedstrijdformulier, is de code van de scheidsrechter eveneens zichtbaar bovenaan in het DWF, naast het icoontje van het fluitje. Teamondersteuning kan deze code dus delen met de scheidsrechters.

Er zijn drie wedstrijdcodes, hoe zit dat precies?

Het nieuwe DWF kent inderdaad drie codes, eentje voor de thuisspelende teambegeleider, eentje voor de uitspelende teambegeleider en eentje voor de scheidsrechters. Op deze manier kunnen wij per betrokkene precies zien hoe ver zij zijn met het afronden van het DWF. De wedstrijdsecretarissen ontvangen voor het weekend per mail een overzicht van de codes, zodat ook zij op de hoogte zijn. Overigens kan een ingelogde teambegeleider altijd de scheidsrechterscode zien (bovenaan in het formulier, de code eindigt op een 1, een 2 of een 3), zodat er geen problemen ontstaan in het geval van nog niet gekoppelde of inval-scheidsrechters.

De codes worden door de leveranciers van de verenigingspakketten verzonden op de donderdag of vrijdag voor het speelweekend. Om het DWF te gebruiken logt de teambegeleider of scheidsrechter in met behulp van de login-gegevens van de vereniging. Ook is het mogelijk in te loggen met een hockey-account (account van hockey.nl en knhb.nl). Het DWF is te benaderen via https://dwf.hockeyweerelt.nl.

Waarom kom ik als wedstrijdsecretaris niet in het DWF?

Als wedstrijdsecretaris heb je niet de juiste rol om vanuit het dashboard bij een DWF te kunnen, je bent niet gekoppeld als teamondersteuning aan het betreffende team. Vandaar dat deze link op dit moment niet werkt en  een foutmelding wordt getoond (foutmelding 403):

Teamondersteuning (begeleider, coach of aanvoerder) heeft met de verificatiecode die zij persoonlijk ontvangen toegang tot het DWF van de betreffende wedstrijd. De codes ontvangen de wedstrijdsecretarissen ook en zijn te zien in het wedstrijdoverzicht in het verenigingspakket. Met deze team-verificatiecode is het mogelijk de wedstrijd te benaderen via dwf.hockeyweerelt.nl.

 

Kan ik nog steeds wedstrijden plannen?

Wat betreft de werkwijze rondom het plannen van wedstrijden verandert er niets. Dit gebeurt nog steeds in de verenigingspakketten (AllUnited of LISA) en Sportlink.

Hoe verloopt het proces rond afgelastingen?

Wedstrijden die voorheen werden afgelast of gestaakt via het wedstrijdformulier, kunnen ook via het nieuwe DWF afgelast dan wel gestaakt geworden. Onderaan het DWF kan de scheidsrechter op de grijze button 'wedstrijd afgelasten/staken' klikken. In het vervolgscherm kunnen de reden en het tijdstip worden toegevoegd.

Als de vereniging de wedstrijd afgelast, bijvoorbeeld omdat de velden op een club niet bespeeld kunnen worden, liep dat voorheen via het verenigingspakket. Daaraan is niets veranderd. Was dit mogelijk via het verenigingspakket in de oude situatie, dan kan de leverancier ervoor zorgen dat dit nu ook mogelijk is in de nieuwe situatie.

Als de KNHB de wedstrijden centraal afgelast, wordt dat net als voorheen gecommuniceerd via de website van de KNHB. De verenigingen pakken dan vervolgens het proces op als in de oude situatie.

Waar kunnen verenigingen de kaartenregistratie zien?

Via club.hockeyweerelt.nl heeft de tuchtrechtcorrespondent inzage in de kaarten die gegeven zijn aan leden van de eigen vereniging.  Sommige gegeven kaarten leiden tot een administratieve boete. Het overzicht daarvan is ook in de clubomgeving beschikbaar. Deze informatie is beschikbaar voor de penningmeester en ledenadministrateur.

Hoe kunnen verenigingen de wedstrijd-telling zien voor de play offs [alleen voor Overgangsklasse, Promotieklasse en Hoofdklasse (veld) en voor Hoofdklasse en Topklasse (zaal)]?

Deze functie is op 1 januari nog niet beschikbaar. Indien nodig sturen we de tellingen per e-mail naar de verenigingen.
Een vereniging kan overigens altijd in het eigen pakket zien (door een wedstrijd te openen) of een speler heeft gespeeld.

Overige vragen

Is het in de nieuwe situatie noodzakelijk voor een vereniging om een verwerkersovereenkomst met de KNHB te hebben? (in het kader van de AVG)

Nee, dat is niet nodig. Tussen de hockeyverenigingen en de KNHB bestaat in de huidige situatie (met LISA Bond) geen verwerkersrelatie. Dit geldt ook in de nieuwe situatie per 1 januari 2019 wanneer de KNHB overstapt naar de bondsapplicatie ‘HockeyWeerelt’.

De KNHB is en blijft zelf verwerkersverantwoordelijke, dat wil zeggen degene die beslist over het doel van en de middelen voor die verwerking. Dat de KNHB gegevens aangeleverd krijgt via de verenigingen doet daar niets aan af. De KNHB heeft net als de hockeyverenigingen een eigen verantwoordelijkheid om zich te houden aan de AVG met betrekking tot  haar ledenbestand. Zowel de verenigingen als de KNHB moeten daarom verwerkersovereenkomsten afsluiten met organisaties die in hun opdracht persoonsgegevens verwerken (zoals LISA en AllUnited).

Deel deze pagina