Boeien en binden van jeugd: aan de slag met de nieuwe toolkit

Boeien en binden van jeugd: aan de slag met de nieuwe toolkit

Veel sportverenigingen in Nederland zien een afname in de instroom van nieuwe jeugdleden en een toename van de uitstroom van pubers. Toch is het zo dat er juist meer kinderen gaan sporten, zij doen dit alleen anders dan we traditioneel gewend zijn.

Logisch dat verenigingen zich afvragen waar de behoefte van hun (potentiële) jeugdleden ligt en hoe zij hen kunnen verbinden aan de club. Daarom heeft de KNHB op basis van onderzoek binnen deze doelgroep de toolkit ‘Boeien en binden van jeugd’ ontwikkeld waarmee verenigingen aan de slag kunnen gaan met de werving en het behoud van jeugdleden.

11-stappenplan

De toolkit bestaat uit 11 stappen die je helpen om van een hulpvraag een concreet actieplan te maken. Iedere stap geeft instructies hoe je aan de slag kunt gaan. Zo werk je op een goed gestructureerde manier richting een eindproduct. Binnen de 11 stappen vind je handige tools en informatie die je hierbij kunt gebruiken.

Whitepaper: de nieuwe generatie hockeyers

Het whitepaper ‘Boeien en binden van jeugd: de nieuwe generatie hockeyers’ biedt uiteenlopende achtergrondinformatie over de doelgroep. Van inzichten in de verschillende leeftijdscategorieën tot verschillen tussen jongens en meisjes en hoe je hiermee om kunt gaan. Daarnaast vind je er tips voor trainers en coaches en voor de vereniging. Denk daarbij aan het maken van teamindelingen en de werving van nieuwe leden en hoe je je leden in deze plannen kunt betrekken.

What’s Up gesprekskaarten

Een handige tool om je te helpen bij het peilen van de wensen en behoeften van de (jongste) jeugdleden van jouw vereniging zijn de ‘What’s Up gesprekskaarten’. Met deze kaarten ga je letterlijk het gesprek aan met je doelgroep. De vragen die op de kaarten staan bieden inspiratie en een leidraad voor dit gesprek.

Communicatiepakket in Clubdesigns

In de online tool Clubdesigns vind je nu een apart blok met templates in de opmaak van de campagne die verenigingen kunnen gebruiken. Ga je naar aanleiding van het 11-stappenplan bijvoorbeeld een leuk jeugdevenement organiseren? Dan kun je met de templates voor een poster, flyer en social media berichten aan de slag om dat evenement te promoten.

Benieuwd geworden hoe jij jouw (potentiële) jeugd kunt boeien en binden aan je vereniging? Bekijk alle stappen met uitleg op de website en ga aan de slag!

Deel deze pagina