Terugblik Nationaal Hockeycongres 2023

 ‘Blik op de toekomst – Samen werken aan een toegankelijke en moderne hockeysport’

De 25ste editie van het Nationaal Hockeycongres vond plaats op zaterdag 11 februari 2023. Na twee online edities konden we het congres eindelijk weer fysiek organiseren in het vertrouwde hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. We kijken terug op een geslaagde dag, waarvoor verenigingen vanuit het hele land naar Utrecht waren afgereisd. Hieronder lees je de samenvatting van deze dag en kun je een aantal presentaties downloaden.

Terugkoppeling Plenaire ochtendsessie

Na een openingswoord door Mariëlle Lichtenberg, lid van de groepsdirect van Rabobank, ging dagvoorzitter Tom van ’t Hek in gesprek met KNHB voorzitter Erik Klein Nagelvoort. Centraal hierbij stond de presentatie van Sascha van den Wall Bake (KNHB) over trends en ontwikkelingen die we zien in de maatschappij, de sportsector en de hockeysport.

Inzichten uit onderzoek en data
Kijken we specifiek naar de sportsector dan zien we over de volle breedte een afname van het aantal mensen met een verenigingslidmaatschap. Flexibele en individuele vormen van sport zijn populairder geworden. In specifiek de hockeysport zien we vooral bij de (jongste) jeugd een afname van het aantal leden. Erik gaf aan dat deze afname de komende jaren door zal werken in alle leeftijdscategorieën. Nu minder jongste jeugd betekent over bijvoorbeeld twaalf ook minder seniorenteams. Dit betekent dat we aan de slag moeten met het binden en boeien van de jongste jeugd.

Erik constateerde dat er gelukkig ook veel kansen liggen om nieuwe hockeyers aan te trekken. We zien dat flexibelere vormen van sport populairder worden. Er zijn al verenigingen aan de slag met het aanbieden van andere lidmaatschapsvormen en nieuw dan wel flexibeler aanbod. En we zien dat dit werkt. Laten we deze kansen met elkaar benutten de komende jaren en samen kijken hoe we dit op de verenigingen kunnen faciliteren.

Ben je benieuwd naar een uitgebreidere analyse van het aantal hockeyende leden? De resultaten van seizoen 2021-2022 hebben we overzichtelijk samengevat in de ‘factsheet Zo hockeyt Nederland 2021-2022

Een blik op de hockeysport vanuit andere sporten
Hoe kijkt een Olympisch skateboardster naar de hockeysport? Roos Zwetsloot vertegenwoordigde ons land tijdens de Olympische Spelen in Tokio en werd in de finale vijfde op het onderdeel ‘straatevent’. Tijdens het congres liet Roos de aanwezigen met een andere bril naar de hockeysport kijken. Wat is het grote verschil tussen de hockeywereld en de skatewereld? En wat kunnen wij leren van de skatewereld?

Ondernemingskracht en modernisering van sportverenigingen
Aansluitend sprak Bob van Oosterhout, een van Nederlands bekendste sportmarketeers en oprichter en langjarige eigenaar van sportmarketing bureau Triple Double, de aanwezigen toe. Wat voor trends en ontwikkelingen ziet Bob in de commerciële sport en wat kunnen de traditionele sportverenigingen hiervan leren? Hoe kijkt hij naar het stimuleren van ondernemerschap bij verenigingen? En kan het voor vereniging verstandig zijn om naast het reguliere aanbod ook meer flexibel aanbod en bijvoorbeeld ook commercieel hockeyaanbod te gaan organiseren?

Terugkoppeling verdiepingssessies

Kansen benutten vanuit het nieuwe bindingsmodel (KNHB)

Elk jaar stoppen er hockeyers met hockeyen omdat het aanbod of het lidmaatschap niet meer passend is bij hun levensfase, terwijl ze aangeven de sport nog altijd leuk te vinden. Als vereniging heb je verschillende mogelijkheden om in te spelen op de toenemende behoefte aan flexibilisering. Zo is het mogelijk om mensen (langer) te binden aan jouw vereniging én de sport. Nathalie Pennekamp en Rolf Martens (KNHB) hebben samen met de aanwezige verenigingen gekeken naar de kansen en mogelijkheden die het nieuwe bindingsmodel  verenigingen biedt.

De veranderopgave voor jouw hockeyvereniging (Ten Have)

Tijdens deze interactieve inspiratiesessie gingen de adviseurs van TEN HAVE Change Management met de hockeyverenigingen dieper in op de volgende vragen:

  • Welke belangrijke veranderopgaven brengen de maatschappelijke trends en ontwikkelingen voor de hockeyverenigingen teweeg?
  • Wat zijn de knoppen waar hockeyverenigingen aan kunnen draaien in het werken aan deze veranderopgaven? Denk hierbij aan ‘zachte aspecten’ zoals het verenigingsklimaat, maar ook de ‘harde aspecten’ zoals de inrichting van de vereniging.
  • Wat is nu precies de belangrijkste opgave voor jouw hockeyvereniging? Waar moet écht aandacht naar uit?
  • En tot slot: wat zijn concrete handvatten om hieraan te werken?

Sports community building (Triple Threat)

Het bouwen van een community lijkt essentieel vandaag de dag maar hoe bouw je een community? Deze workshop gaat in op het bouwen van een community die zich inzet voor de vereniging. Het verhaal van Triple Threat gaat over passie, inspiratie, hard werken en geleerde lessen doorgeven. Dit in relatie met community building voor een gezonde sportvereniging.

Energie besparen (SportStroom)
Robert den Ouden ging tijdens deze sessie met de verenigingen in gesprek over het nut van en de taken van een energiecoördinator. En over hoe je – met minimale investeringen – structureel stroom en gas kunt besparen.

Watervrije kunstgrasvelden (Ten Cate)

Mede naar aanleiding van de wens vanuit de FIH, maar feitelijk maatschappelijk breed, om over te gaan op ‘watervrije kunstgrasvelden’ is Ten Cate al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van dit type velden. Tijdens deze inspiratiesessie ging Colin Young (Ten Cate Grass) in op de laatste ontwikkelingen en trends inzake deze ‘watervrije’ velden.

Lees het artikel ‘Veld van toekomst hot topic op hockeycongres’ op hockey.nl

Op weg naar een circulaire vereniging (Voordaan en Rabobank)
HC Voordaan heeft de ambitie uitgesproken om Nederlands eerste circulaire hockeyclub te worden. Samen met de Rabobank ging Voordaan met de aanwezige verenigingen in gesprek over hoe dit te realiseren en wat hierbij komt kijken.

Lees het interview met Frits van Lingen (Voordaan) op hockey,nl

De wijk in, hoe doe je dat? (KNHB/Hockey Foundation)
Het klinkt zo gemakkelijk: je vereniging openstellen voor nieuwe doelgroepen. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je kinderen die het minder breed hebben naar de vereniging? En hoe doe je dat met kinderen waarvan de ouders het verenigingsleven misschien niet gewend zijn? Namens de Hockey Foundation deelden Gabrielle van Doorn, Paul Veldhuijzen en Marianne Dekker allerlei ins & outs over een succesvolle buurtaanpak.

Vereniging, vrijwilligers…vissen vangen? (Philine van Overbeek)
Om de hockeyclub levendig te houden zijn vrijwilligers nodig. De vraag is wat voor soort vrijwilligers? En natuurlijk: waar vind je ze en hoe behoud je ze? Vorig jaar publiceerden Stephanie Maas, Lucas Meijs, Philine van Overbeeke (alle drie Rotterdam School of Management, Erasmus universiteit) en Jeffrey Brudney een artikel over verschillende soorten vrijwillige energie.

De traditionele vrijwilliger vergelijken zij met wilde zalm; erg populair, geeft veel energie en is zeer gewild. Als tweede is er de gekweekte vis; wordt soms gezien als minder van kwaliteit, maar kost een stuk minder. De laatste vorm is de spontane vrijwilliger, die net als marine zoöplankton onder bepaalde omstandigheden ineens opduikt en soms flink in de weg kan zitten, maar (wanneer goed gemanaged) juist ook heel waardevol kan zijn!

Welke soorten zwemmen er in jouw vrijwilligersvijver? Benut je de bestaande vrijwillige energie goed? Hoe zorg je voor meer energie, meer synergie en meer duurzaamheid? Dat gaan we samen ontdekken!

Heb jij als vereniging een sportinnovator?
Om te kunnen innoveren heb je een andere blik nodig. Je kunt anders kijken naar processen en producten op en in jouw hockeyvereniging en je hebt jouw sporter nodig om je te helpen kijken naar de kansen. Deze andere manier van kijken naar je vereniging en je sporter stond centraal tijdens deze inspiratiesessie van Pijke den Ambtman, docent aan de Master Sport- en Beweeginnovatie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Terugkoppeling netwerkmarkt

Op de markt was er volop ruimte om te netwerken en konden de verenigingsbestuurders in gesprek met verenigingen en experts.

Twee verenigingen met wie de aanwezigen op de markt in gesprek konden gaan, waren MHC MEP en HC De Haaskamp. Beide verenigingen gingen in op hun maatschappelijke rol. Onderaan deze pagina lees je hun best practices.

Ook een aantal partners van de KNHB was op de markt aanwezig met mooie proposities.

Volvo Clubbonus
Volvo is partner van de KNHB en investeert al sinds 1994 structureel in de Nederlandse hockeysport, zowel op nationaal als op lokaal niveau. Een hockeyvereniging die een overeenkomst heeft met een Volvo dealer ontvangt namelijk een Volvo Clubbonus van tot wel € 1.000 als een lid of een ouder/verzorger van een lid in een Volvo gaat rijden. Wil je meer informatie? Neem dan contact op door te mailen naar volvo@thecrowdgoeswild.com.

DHL Pakketautomaat op uw hockeyclub?
Via een DHL Pakketautomaat kunnen uw leden én buurtbewoners makkelijk en snel pakketten ophalen en verzenden. Ook voor uw club zijn er een heleboel voordelen! Weten waarom een pakketautomaat een interessante optie is? We vertellen u er graag meer over. 

 360SportsIntelligence – de all-in-one oplossing voor de hele club
Live clips, livestream en automatische samenvattingen gekoppeld aan de standenmotor van Hockey.nl!  Neem nu nóg gemakkelijker al jouw wedstrijden automatisch op door onze koppeling met Hockey.nl.  Hiermee bereik je met elke wedstrijd, van ieder niveau een groot publiek. Voeg sponsorlogo’s toe en verdien aan jullie club-exposure!

 

Deel deze pagina