Aan de slag met het werven van (jongste) jeugd: bestaand aanbod van de KNHB 

Aan de slag met het werven van (jongste) jeugd: bestaand aanbod van de KNHB 

Afgelopen periode hebben we veel aandacht besteed aan het werven van (jongste) jeugd leden. Ook gedurende het seizoen kun je nog steeds aan de slag met het werven van nieuwe leden. Zeker bij de jongste jeugd leden zijn er veel mogelijkheden om later in het seizoen teams in te schrijven voor de competitie. De herfstvakantie is bijvoorbeeld een mooi moment om iets te organiseren.

In het artikel Aan de slag met het werven van (jongste) jeugd gaven we leuke voorbeelden van wervingsactiviteiten die je als vereniging kunt organiseren en in het tweede artikel hebben we laten zien dat de sportactie die NOC*NSF samen met haar partner Albert Heijn organiseert een hele mooie manier kan zijn om nieuwe leden te werven. De sportactie, die ‘Proef de sport’ wordt genoemd, is inmiddels van start gegaan, dus mocht jouw vereniging mee willen doen, schrijf je dan alsnog snel in!

Heeft jouw vereniging zich inmiddels ingeschreven voor de sportactie of gaan jullie op een andere manier aan de slag met wervingsactiviteiten voor de (jongste) jeugd, dan moet je natuurlijk wel een leuk aanbod hebben voor de jeugd die kennis komt maken met de hockeysport. In dit derde en tevens laatste artikel uit de reeks laten we je een aantal oefeningen zien die je kunt gebruiken.

Kant en klaar aanbod van de KNHB 

De KNHB heeft kant en klare trainingspakketten ontwikkeld waar de verenigingen gebruik van kunnen maken. Je kunt onderstaande pakketten niet alleen gebruiken ter inspiratie voor jouw wervingsactiviteiten, maar je kunt het zeker ook gedurende het seizoen in en rond de standaard trainingen inzetten. 

Funkey
Om 4- en 5-jarigen alvast op een leuke en natuurlijke manier kennis te laten maken met sportief bewegen is er Funkey. Fun in goed leren bewegen is key! Er zijn lespakketten voor verenigingen én scholen.  

Het Beweegspel
Het Beweegspel is ook gericht op 4- en 5- jarigen, maar richt zich nog meer op de breed motorische basis van kinderen. Waar Funkey meer hockey gerelateerde oefeningen heeft, is Het Beweegspel echt een sportbreed gericht pakket.  

Urban hockey
Met Urban hockey kan de jeugd uitgedaagd worden hun technieken te oefenen en het kan ook een manier zijn om juist kinderen van buiten de vereniging te inspireren te gaan hockeyen, bijvoorbeeld door een urban clinic te organiseren. De KNHB heeft ook voor Urban Hockey lespakketten gecreëerd.  

Welkom op het hockeyveld

Bovenstaande activiteiten richten zich op de jeugd. Maar het is ook goed om aandacht te hebben voor de ouders van potentieel nieuwe leden. Daarom heeft de KNHB een boekje voor ouders ontwikkeld. In het boekje Welkom op het hockeyveld is basisinformatie over de hockeysport te vinden.  

Kennismakingstrainingen

Krijg je een groep nieuwe leden, organiseer je open trainingen, clinics of proeftrainingen? Maak dan gebruik van dit trainingspakket, bestaande uit drie instap trainingen voor verschillende leeftijden.  

Structureel aandacht voor het boeien en binden van jeugd

Om ervoor te zorgen dat verenigingen structureel aandacht geven aan het werven, maar ook behouden van leden, heeft de KNHB de toolkit Boeien en binden van jeugd ontwikkeld.  

Toolkit Boeien en binden van jeugd 

De toolkit bestaat uit 11 stappen die je helpen om van een hulpvraag een concreet actieplan te maken. Iedere stap geeft instructies hoe je aan de slag kunt gaan. Zo werk je op een goed gestructureerde manier richting een eindproduct. Binnen de 11 stappen vind je handige tools en informatie die je hierbij kunt gebruiken.

De eerste drie stappen focussen zich op het formuleren van het probleem en het grondig analyseren van hun situatie. Dat kan d.m.v. de zelfscan, het potentieel onderzoek en een analyse van hun ledencijfers.

Het whitepaper ‘Boeien en binden van jeugd: de nieuwe generatie hockeyers’ biedt je uiteenlopende achtergrondinformatie over de doelgroep. Je kunt geen actie ondernemen zonder dat je weet wat er speelt in de doelgroep. Het geeft inzichten op verschillende vlakken:

  • Algemene informatie over de huidige jeugd ‘generatie Z’
  • Inzichten opgedaan bij hockeyers tot 12 jaar en 12-18 jaar
  • Verschillen tussen jongens en meisjes
  • Tips voor trainers en coaches
  • Tips voor het maken van teamindelingen
  • Tips voor de vereniging

Een handige tool om je te helpen bij het peilen van de wensen en behoeften van de (jongste) jeugdleden van jouw vereniging zijn de ‘What’s up gesprekskaarten’, waarmee je letterlijk het gesprek aangaat met je doelgroep.

De volgende stap, stap 6, bestaat uit inspiratie en best practices op het gebied van boeien en binden.

Verder is er een speciale campagne op Clubdesign gezet. Het is een kant en klaar communicatiepakket met stoere beelden van hockey die verenigingen kunnen gebruiken voor de promotie van wervingsactiviteiten. Wil je meer tips over promotiemogelijkheden? Lees dan het eerste artikel uit deze serie.

De stappen daarna gaan in op de wijze waarop je een project aanpakt: vorm een team met de doelgroep zelf, ga aan de slag, bekijk wat wel en niet werkt, evalueer, pas aan en belangrijke toevoeging: borg goede ideeën in de werkwijze en het beleid van de vereniging.

Webinar

Op 3 juni 2020 organiseerde de KNHB een webinar over de toolkit Boeien en binden van jeugd. Heb je het webinar gemist, dan kun je de presentatie en samenvatting opvragen bij Yvette van de Graaf.

Deel deze pagina