Aan de slag met het werven van (jongste) jeugd

Aan de slag met het werven van (jongste) jeugd

Door het coronavirus hebben veel verenigingen dit voorjaar weinig wervingsacties kunnen ondernemen. Verenigingen en scholen waren lange tijd dicht en evenementen mochten niet worden georganiseerd. Gelukkig mag er inmiddels weer getraind worden, mogen wedstrijdjes worden gespeeld en weten we dat we per september weer competitie mogen spelen. Een mooi moment om aan de slag te gaan met het werven van nieuwe jeugdleden!

Maar waar begin je en hoe bereik je de jeugd? De komende drie weken plaatsen we iedere week een artikel op onze website met tips voor het werven van (jongste) jeugd. In dit eerste artikel lees je leuke voorbeelden van wervingsacties en geven we je tips over het promoten van deze acties.

Wervingsactiviteiten

Veel verenigingen hebben in het verleden al wervingsactiviteiten georganiseerd. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals vriendjes en vriendinnetjes trainingen, open dagen van de vereniging, trainingen in de wijk, open clinics, family & friends toernooien, basisscholen uitnodigen, zomeractiviteiten op de vereniging voor iedereen, gratis proeftrainingen, proeflidmaatschappen, enz. Hieronder vind je voorbeelden en tips voor het organiseren van goed wervingsaanbod.

  • Zorg voor laagdrempelig aanbod. Hockey is een relatief moeilijke sport om aan te leren en je hebt direct veel materiaal nodig. Hockeyvereniging Dorsteti organiseert daarom al jaren een knotshockeytoernooi voor basisscholen. Knotshockey is een laagdrempelige opstap naar het hockey én je laat de kinderen direct kennismaken met de sfeer op de vereniging.
  • Maar denk ook aan het uitlenen van materialen. Verzamel oude hockeysticks en scheenbeschermers van leden of vraag een sponsor om een stickpakket te sponsoren, zodat potentiële leden direct mee kunnen doen.
  • Spreid je kansen. Focus je op één doelgroep en organiseer een mix van activiteiten op verschillende locaties en promoot dat via verschillen kanalen. MHC Uitgeest heeft hier een mooie aanpak voor.
  • Denk ‘out of the box’. Jongens, maar ook veel meiden, zijn gek op gaming. Hockeyvereniging MHC Heesch is op deze trend ingesprongen en heeft een Fortnite Battle ontwikkeld. Ze hebben de game vertaald naar het hockeyveld en zo een hele gave training in elkaar gezet. Dit kun je met Fortnite doen, maar ook met andere games.
  • Zoek samenwerkingen op. MHC Dalfsen organiseert wervingsaanbod voor kinderen tussen de 4-6 jaar oud in samenwerking met de buurtsportcoach van de gemeente die vaak ook nog les geeft op een basisschool. Maar denk ook aan het organiseren van het sportaanbod voor een BSO of het inzetten van je eigen trainers op basisscholen of in de wijk.
  • Kijk ook naar een combinatie met andere sporten. SCHC organiseert Hockeyboys: op zaterdag voetbalcompetitie en op zondag hockey.
  • Durf te stunten. Zo heeft OHC Bully gratis lidmaatschap voor jongens tussen de 5-6 jaar aangeboden en hockeyvereniging Pollux biedt het eerste jaar 50% korting op de contributie.
  • Houd vol! Een jaarlijks terugkerend aanbod kan op een gegeven moment ook gaan leven in een stad of dorp. MHV Maarssen organiseert al jaren de Tulpencursus die zorgt voor 65 nieuwe Benjamins per jaar.
  • Betrek de jeugd. Laat de activiteiten juist bedenken door de jeugdleden zelf en betrek de ze bij de organisatie. Zij hebben vaak creatieve ideeën die goed bij de doelgroep passen. En ze voelen zich, als ze mee mogen denken, ook verantwoordelijk voor het succes van hun ideeën.
  • Mond-tot-mond reclame is zeer succesvol. Laat je eigen leden vriendjes en vriendinnetjes meenemen. Vraag ook actief aan ouders of hun zoon/dochter een vriendje of vriendinnetje wilt meenemen!
  • Kijk naar andere doelgroepen. Heb je als vereniging al wel eens nagedacht over het organiseren van G-hockey voor jeugd op de vereniging?
  • Heb veel aandacht voor de nazorg! Heb je leuke activiteiten georganiseerd en waren er veel kinderen? Zorg ervoor dat je de contactgegevens van de kinderen en ouders hebt. Vraag na hoe ze het hebben ervaren. Bied een vervolgaanbod.

Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar het belangrijkste van allemaal is om ervoor te zorgen dat de kinderen én hun ouders zich welkom voelen op de vereniging en er graag terug willen komen. Laat iemand van de vereniging – terwijl de kinderen aan het hockeyen zijn – tijdens een kopje koffie aan de ouders vertellen hoe het er bij de vereniging aan toe gaat.

Tip: kies één of twee activiteiten uit en ga daar mee aan de slag.

Promotiemogelijkheden

Organiseer je leuke wervingsactiviteiten, zoals een open trainingsmiddag voor de jeugd, dan moet je natuurlijk ook nadenken over hoe je deze activiteiten gaat promoten. Hoe bereik je de jeugd en hoe krijg je ze op jouw hockeyvelden?

Naast een nieuwsbericht op je eigen site, het versturen van een gepersonaliseerde nieuwsbrief naar jeugdleden en/of ouders van jeugdleden met de vraag of ze een vriendje/vriendinnetje meenemen naar de volgende open training, het uitdelen van flyers en aandacht voor de activiteit in de lokale huis aan huis krant kunnen ook social media hier een belangrijke rol in spelen.

Social media
Hieronder vind je tips die je kunt gebruiken bij het promoten van een open trainingsmiddag voor de jeugd via social media.

  • Met je eigen social media kanalen bereik je alleen je eigen volgers. Dit zijn vaak de leden van je vereniging en hun ouders. Probeer daarom jouw volgers ook te activeren om op social media aandacht te besteden aan de activiteit. Vraag ze actief om je berichten te delen.
  • Zet meerdere social media kanalen in en zorg voor eenheid en een uniforme uitstraling. Laat zien hoe leuk het is om lid van jouw vereniging te zijn.
  • Laat trainers Whatsapp gebruiken om informatie over de open trainingsmiddag door te geven aan de (ouders van) jeugdspelers.
  • Plaats op Facebook een linkbericht/foto/video met de oproep aan ouders van de O8/O9/O10 jeugd om hun kind volgende week een vriendje/vriendinnetje mee te laten nemen naar de training. Vergeet niet een link op te nemen naar de website waar ze meer informatie kunnen vinden.
  • Post op Instagram een carrousel met foto’s/video’s van leuke trainingen, met in de tekst een oproep aan ouders/jeugdleden om vriendjes/vriendinnetjes mee te nemen naar de volgende training.
  • Plaats op Instagram een wervingsbericht met een aparte link in je bio naar het nieuwsbericht op je website voor meer informatie
  • Gebruik Instagram Stories voor het oproepen van de O8/O9/O10/O12 jeugd: neem volgende week je vriendje/vriendinnetje mee naar de training). Gebruik bijvoorbeeld een poll: “heb jij al een vriendje/vriendinnetje uitgenodigd?”
  • Tag de teamaccounts van de teams die een vriendje/vriendinnetje mogen meenemen of stuur ze een direct message. Je kunt natuurlijk ook individuele leden een direct message sturen.

Onlangs heeft de KNHB een webinar gegeven over het gebruik van sociale media voor hockeyverenigingen. Heb je het webinar gemist, maar wil je de presentatie en een korte samenvatting ontvangen, stuur dan een mail naar communicatie@knhb.nl

Aan de slag

In het artikel van volgende week laten we je zien hoe de sportactie die NOC*NSF samen met Albert Heijn organiseert, jouw vereniging kan helpen bij het werven van (jongste) jeugd. Tot slot zetten we in het derde en laatste artikel het aanbod van de KNHB op een rij met leuke oefeningen die je kunt organiseren voor de jeugd die kennis komt maken met de hockeysport en je vereniging. Wil je direct aan de slag en kun je niet wachten? Bekijk dan alvast de informatie over Funkey en Urban Hockey en het beweegspel.

Deel deze pagina