Communicatie, sponsoring en PR

Communicatie, Sponsoring en PR zijn voor iedere organisatie belangrijk, dus ook voor een vereniging. In dit thema is allerlei handige informatie verzameld voor de verantwoordelijke(n) voor communicatie en PR en voor de sponsorcommissie van de vereniging. Je vindt hier voorbeelden van plannen, handige tips en een aantal regels waaraan een vereniging zich aan moet houden.

Communicatie

Het communicatiebeleid van de vereniging leg je vast in het communicatieplan dat de basis biedt voor alle communicatie activiteiten van de vereniging, zowel voor de interne stakeholders (bijvoorbeeld leden, vrijwilligers), als de externe stakeholders (sponsoren, media, potentiële leden, enzovoorts). De strategie die in dat plan is vastgelegd hangt nauw samen met het overige beleid van de club, bijvoorbeeld het financieel en technisch beleid. Het communicatieplan is als het ware het fundament waar de communicatie activiteiten op rusten.

Van papier naar online

De laatste jaren is een enorme verschuiving te zien van het papieren clubblad naar de digitale nieuwsbrief. Wedstrijdschema’s, evenementenkalenders, het laatste nieuws, het is tegenwoordig allemaal binnen een paar seconden op te roepen vanaf de website. Met deze versnelling in communicatie zijn de behoeftes van het ‘publiek’ ook gegroeid. En daar moet je als vereniging op inspelen. Een goede, duidelijke en snelle communicatie binnen en buiten je vereniging is cruciaal voor (het behoud van) je goede imago. In de downloads vind je dan ook een handig document met tips voor de redactie van jouw vereniging.

Evenementen

Elke vereniging organiseert jaarlijks wel een aantal evenementen voor de verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen en insteek van die evenementen lopen sterk uiteen, van een workshop voor de businessclub, tot een hockeytoernooi voor de jeugd of een borrel om alle vrijwilligers in het zonnetje te zetten. Een goed draaiboek is daarbij het halve werk. Het document in de donwloads kan je met de voorbereidingen van jouw evenement al een heel eind op weg helpen.

Downloads

Artikelen

Sponsoring

Sponsoring neemt een belangrijke positie in binnen een vereniging. Zonder sponsoren kan een vereniging nauwelijks bestaan. Het overtuigen en binden van sponsoren aan jouw vereniging is vaak wel een flinke opgave waar veel tijd in wordt gestoken. Je voert zorgvuldige gesprekken, denkt na over wat jij als vereniging kunt bieden en wat jij van de sponsor wilt vragen. En dan ben je nog maar in de beginfase. Vervolgens komen daar nog eens contractbesprekingen achteraan, een (feestelijke) ondertekening ervan en daarna komt misschien nog wel het belangrijkste: het behoud van je sponsoren. In de downloads vind je een aantal documenten die je kunt gebruiken bij het opstellen en uitvoeren van jouw sponsorbeleid.

Downloads

Artikelen

PR

De PR-commissie zorgt voor de relatie tussen de verenigingen en publieksgroepen waarmee verenigingen te maken hebben. Doelgroepen moeten weten wat de vereniging te bieden heeft, maar binnen een vereniging moet men ook inzien hoe mensen daarbuiten over hun vereniging denken en oordelen. Dit betekent dat de PR-commissie de verschillende doelgroepen op de hoogte moet houden van wat er intern gebeurd. De pers speelt daarbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je in het PR-plan je doelstellingen, doelgroepen, middelen , budgetten en activiteiten vast legt. Wees daarnaast goed voorbereid op een eventuele crisis. In de downloads vind je een document met een aantal belangrijke basisregels die je daarbij goed in het achterhoofd moet houden.

 

Downloads

Deel deze pagina